Dagens PS

Mystiken bakom Lake X: Floridas hemligaste sjö

Lake X
I mitten av ingenstans låg utombordstillverkaren Mercurys hemliga testsjö Lake X. Här gjordes alla hemliga tester och prover av de motorer som sedan skulle släppas på marknaden. (Foto: Mercury Marine)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 27 dec. 2023Publicerad: 27 dec. 2023

I mitten av ingenting i Floridas träskmarker, fanns Lake X. Under många år en av båtvärldens mest hemliga testanläggningar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var ingen som trodde att mannen som köpte konkursboet efter den synnerligen anspråkslösa utombordsmotorn Thor, skulle göra några underverk med produkten.

Men tvivlarna fick fel.

Carl Kiekhaefer, som köparen hette, hade andra planer än att fortsätta befinna sig i marginalen.

Här skulle historia skrivas och Thor, som snart bytte namn till det mer slagkraftiga Mercury, skulle verkligen komma att skriva historia.

Mercury
Carl Kiekhaefer, industrialisten, personligheten och mannen bakom utombordsmotortillverkaren Mercury. (Foto: Mercury Marine)

Carl Kiekhaefer blev med tiden en av båtvärldens absolut största profiler.

Med en målmedvetenhet som gränsade till sjuklig, drev han på rekordtid fram Mercury Marine till en av båtbranschens starkaste varumärken. 

Rädd för spionage

ANNONS

Men målmedvetenheten och värnandet om det egna varumärket skapade med tiden också en sjuklig paranoia.

Hans rädsla för industrispionage växte sig till ett monster. Hans misstänksamhet mot ärkerivalen utombordstillverkaren OMC, var enorm.

Han nekade bland annat en grupp pojkscouter en fabriksvisning. Allt med rädsla för att grabbarna var infiltrerade av OMC.

Sjön låg perfekt. Långt ifrån allt och lätt att kontrollera. Här skulle Mercury äntligen få provköra sina nyheter utan spionage. (Foto: Mercury Marine)

Eftersom Mercury levde på snabb teknisk utveckling blev Carls behov av en undanskymd provanläggning allt större.

En plats dit inga spioner kunde nå. En plats så avskild att Carls tekniker med lugn och ro kunde provköra fabrikens allra senaste landvinningar, utan att riskera att hamna i sökaren hos en fientlig kamera.

ANNONS

Senaste nytt

Sökes: Undanskymd sjö

Sökandet efter den optimala platsen intensifierades.

ANNONS

Ett tips om en undanskymd sjö i centrala Florida verkade intressant. Helikoptern rustades och snart var kursen satt.

Vad Carl fick se överträffade alla hans förväntningar och krav. Lake Conlin, som sjön hette, låg fullständigt enskilt.

Lake X
Det var två lägen som gällde för Carl Kiekhaefer. Antingen var det topphemligt eller så skulle det basuneras ut ordentligt. Här sitter han själv bakom ratten på en Caterpillar och drar upp de första byggrännorna till testcentret. (Foto: Mercury Marine)

Endast bebodd av mängder av alligatorer, ruvade den på sin ensamhet, mitt inne i Floridas mest undanskymda delar.

Utan åtkomst

Åtkomsten var knappt någon.

Ned till sjöns ena strand gick en skogsväg av sämre klass. Det var allt. Inga sommarhus. Få markägare. Tji nyfikna blickar.

Detta var stället som Carl drömt om.

ANNONS

Snart var Mercury Marine ägare till marken runt sjön, och 1957 kunde byggandet av båtbranschens mest sofistikerade testanläggning påbörjas.

Lake X
Så här såg första fasen av testcentret ut. Det skulle med tiden bli mer än dubbelt så stort. (Foto: Mercury Marine)

Carl var inte bara smart industriman, utan förstod också mer än väl värdet av marknadsföring. Därför gav han sjön namnet Lake X.

Mystisk plats

Sjön skulle med tiden bli en av marinbranschens hemligaste, och stället fyllas av myter och legender.

På Lake X gjordes Mercurys annorlunda och spektakulära tester.

Det var här som alla nya Mercury-snurror under de närmaste 20 åren provades ut. Det var här som det beryktade långdistansrekordet för utombordare sattes 1958.

lake X
Här är hela Mercurys modellprogram uppställt på kajen vid Lake X. (Foto: Mercury Marine)
ANNONS

Mercurys konkurrenter hade lärt sig acceptera motorernas snabbhet. Men hävdade envist i reklamen att Mercury visst var snabba, men inte höll i längden.

Eller som det stod: ”Fast, but won’t last”. 

Mångmilatest

Carl gick som vanligt till attack.

Med projektet ”Operation Atlas” skulle två båtar utrustade med Mercury Mark 75, non stop köra 25 000 miles. Eller lika med sträckan runt jorden vid ekvatorn.

Med en snittfart på 30 mph skulle testet teoretiskt ta 36,6 dagar.

Klockan 6.58 den 11 september år 1958 gick starten. 

Det var en ren test av maskinerna det handlade om. Motorerna skulle gå utan avbrott alla 25 000 mile. Därför fick bränslepåfyllning och förarbyte ske under fart från specialbyggda tankbåtar. 

ANNONS
mercury
Motorerna skulle gå hela tiden under Operation Atlas, så tankning fick ske i fart. (Foto: Mercury Marine)

Efter 34 dagar, 11 timmar och 47 minuter skar den första båten mållinjen med den andra strax efter.

Var det fusk?

Testet var en stor triumf för Mercury som gav goda spaltmeter i tidningarna.

Snart började det dock läcka ut uppgifter om fusk.

Snacket berättade att väsentliga delar av motorerna hade bytts under gång. En gång till och med ett helt motorhus.

Mercury
Carl Kiekhaefer (med handen på den vänstra motorn) tillsammans med gänget som genomförde Operation Atlas. (Foto: Mercury Marine)

Carl tog uppgifterna med ro och lät helt enkelt arrangera ännu ett 25 000 milarace. Och under stor bevakning kunde testbåtarna än en gång gå i mål som bevis på Mercurys styrka. 

ANNONS

Med åren släppte dock rädslan för spionaget och Lake X blev sakta allt omodernare. Sjöns storlek passade inte längre den moderna tidens farter.

Så den 1 maj 2004 lämnade Mercurys utvecklingscenter Lake X för en ny och mer ändamålsenlig facilitet.

Legenden lever vidare

En legendarisk plats hade mist sin mystik. Och alligatorerna återfick lugnet på sin Mercuryockuperade sjö. Trodde man…

Sedan 2017 är Mercury tillbaka på Lake X.

Ett långtidskontrakt har skrivits med den nuvarande mark- och sjö-ägaren och nu mullrar det åter hemliga, svarta motorer på vattenytan.

Legenden lever vidare.

Lär mer:

ANNONS

Om Operation Atlas här.

Årets motorbåt med Nordiska finalister (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS