Dagens PS

Korven som ska rädda Riksbanken i krig

Bullens - en klassiker som började i en tragedi
Bullens pilsnerkorv är en klassiker. Termosen och badtofflorna är det inte, men tillhör de prylar som Scan lanserade vid Bullens 70-årsjubileum 2023. (Pressbild: Scan)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 15 nov. 2024Publicerad: 15 nov. 2024

Det är med Bullen som med Jesus. Alla har hört talas om honom, men ingen har träffat honom. Här är i alla fall historien bakom pilsnerkorven.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi får gå tillbaka till sommaren 1953. Elisabeth II har krönts till Storbritanniens drottning, Mount Everest bestigits för första gången och Koreakriget har tagit slut.

Några månader har Sovjetunionens diktator Josef Stalin dött.

I Sverige är det varmt. En sjuka börjar sprida sig, allt fler får svåra magbesvär, smittan som visar sig vara salmonella sprider sig över landet.

När man för samman statistik har nästan 9 000 personer blivit sjuka och 90 av dem dött, refererar Corren.

Källan till smittan?

Andelsslakteriet i Alvesta. Det var naturligtvis omöjligt att fortsätta sälja någon typ av korv med ”Alvesta” i namnet.

Slakteriet stängde och bidade sin tid. Sedan kom ”Bullen”.

Första influencern, typ

Erik ”Bullen” Berglund är vid den här tiden känd både som skådespelare, filmstjärna, matprofil och kokboksförfattare. Han skulle hinna medverka i långt över 100 svenska filmer.

ANNONS

Han lånar ut sitt namn och sitt ansikte till den nya produkten. Som skådespelare har han etablerat sig inom genren ”pilsnerfilm” och ihop med hans inarbetade smeknamn får Alvestaslakteriets nya korv på burk heta ”Bullens pilsnerkorv”.

Som kokboksförfattare och matprofil engagerade han sig mer än så. Han var med om att utveckla receptet till den konserverade korven – och inte bara den.

Under 1950-talet lanserade slakteriet totalt ett 30-tal produkter under ”Bullen”-etiketter – däribland dillkött och de då omåttligt populära grisfötterna.

ANNONS

Senaste nytt

Pilsnerkorv på knäckebröd

”Bullen” Berglund sägs gärna själv ha ätit av korven, men då på knäckebröd med senap på – en anrättning som kan ha kommit av att korvbröden ännu inte peakat på 1950-talet.

70 år senare är bara korven kvar av alla produkterna – men fortfarande populär. Av någon anledning, kanske för att den är ett kultföremål.

Inte är det för kötthalten. 33 procent kött och i övrigt ingredienser som nöthjärta och nötlunga är inget som får moderna foodies att vippa på hakskägget.

Numera är det mamma Scan som tagit ”Bullen” under sina vingars skugga eller, mer korrekt, placerat honom på Scans löpande band i Linköping.

”Låt hjärtat va´med…”

ANNONS

”Det är en fin produkt, jättegod. Att använda delar som hjärta och lunga tycker jag är positivt, för man vill ju ta vara på så mycket som möjligt av djuret. När vi tagit ut styckdetaljer som ryggbiff och entrecote blir det mycket över”, konstaterar produktionschefen Oskar Axelsson hos Corren i ett reportage när ”Bullens” firade 70.

Bland jägare är korven populär och under pandemin fick den en högkonjunktur, när många bunkrade konserver.

”Bullens pilsnerkorv” finns för övrigt fortfarande med i annonser för hur man ska bygga upp sitt nödförråd för eventuella hårda tider – och i en av Leif G W Perssons deckare är en burk Bullens pilsnerkorv en del av lösningen.

Bullens korv för kristider

Faktum är att till dem som bunkrat ”Bullens” finns – tro det eller ej – Riksbanken.  Det gjorde man 2022 när kriget mot Ukraina inletts och Riksbanken byggde en egen reserv för kristider.

Kommer sådana har Riksbankens ledamöter 26 burkar ”Bullens” med korv av den stora modellen, med 40 korvar i varje, vid sidan av ett lager ravioli, ärtsoppa och makrill.

Under tiden knaprar vi fredligt ungefär 26 miljoner Bullens-korvar per år – 21 miljoner små pilsnerkorvar, 5 miljoner längre varmkorvar.

Bullen goes merchandise

Och om ”Bullens” nu vid debuten var en av våra första fall av ”influencer marketing”, om än då ej uppfunnet, så har förstås nutiden också präglat denna 50-talsprodukt.

ANNONS

När 70-årsjubileet firades förra året var det med en av Scan nystartad webbshop med ”Bullens”-prylar i form av badtofflor, solhattar, tröjor, termosar och doftgranar med det klassiska trycket på – där första frågan naturligtvis är hur och vad de där doftgranarna luktar, samt om man egentligen skulle vilja lukta på dem…

”Bullens har blivit kult”, konstaterar Oskar Axelsson hos Scan.

Från kult-ingar till kult, kanske är rubriken?

Eller titeln på en pilsnerfilm?

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]