Dagens PS

Kvinnan bakom Svenskt Tenn

Estrid ERicson
Estrid Ericson med vapendragaren Josef Frank för dagen uppochned i glasbollen. Deras gemensamma arbete lade grunden till det moderna Svenskt Tenn som vi idag känner det. Och frågan är om inte Josef Frank idag är den som är mest känd hos allmänheten av de två? (Foto: Svenskt Tenn)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 18 maj 2023Publicerad: 18 maj 2023

I gatuplan på Strandvägen 5C i Stockholm ligger sedan 1927 inredningsbutiken Svenskt Tenn – idag en vallfärdsplats för inredningsentusiaster.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kvinnan bakom det lite märkliga företagsnamn hette Estrid Ericson. Här är hennes historia.

”The world is a book and he who stays at home reads only one page.” Orden är en av entreprenören Estrid Ericsons favoritcitat. Estrid, dottern till källarmästaren på stads- och badhotellet i Hjo.

Hon som tidigt visade talang för tecknandets konst – en konst som kom att göra henne till en av Sveriges absolut främsta formgivare.

Butiken, som idag kanske mest förknippas med hennes gärning, är den spatiösa och inbjudande Svenskt Tenn på Strandvägen i Stockholm.

Hit vallfärdar stadens inrednings-sugna för att frossa i resultatet av Estrid Ericsons stilsäkerhet och mod.

Estrid Ericson

Estrid Ericson var kvinnan som lärde svenska folket att uppskatta svensk design och hantverkskvalité – mycket genom företaget Svenskt Tenn som hon grundande 1924. (Foto: Lennart Nilsson, Svenskt Tenn)

Att vid 30 års ålder starta och driva företag i det borgerliga Stockholmska 1920-talet, var långt ifrån en problemfylld resa. Tidsandan var ännu konservativ och de kvinnor som tog sig ut på arbetsmarknaden som framgångsrika egna företagare var få och kanske inte alltid så välkomna.

Älskade Swedish grace

ANNONS

Dock jobbade tiden för den teckningsskickliga Estrid Ericson. Stilströmningen Swedish Grace hade just landat i de svenska hemmen och Estrid tog snabbt till sig den nya stilen.

Hennes utbildning på Konstfack hade lärt henne uppskatta det enkla och avskalade och Swedish Grace kom att passa henne perfekt.

1919 var året då hon satte ned fötterna ordentligt på Stockholms gator efter flytten från föräldrahemmet i Hjo. Hon tog först tjänst som butiksbiträde på Svensk Hemslöjd där hon kom att jobba i två år och fick lära sig mycket av vad den svenska hantverkstraditionen stod för och innehöll.

ANNONS

Senaste nytt

Ett viktigt möte

Men det var som inredningsdesigner på designföretaget Wikman & Wiklund som Estrid trivdes allra bäst. Här fick hon möjlighet att förverkliga sina tankar och idéer. Och det var också här som hon kom att träffa Nils Fougstedt.

Estrid Ericson

Nils Fougstedt designade denna tenn-skål för Svensk Tenn 1928. Rent och enkelt men med glimten i ögat. Klubbades på Stockholms Auktionsverk för två år sedan för 2000 kr. (Foto: Stockholms Auktionsverk)

Nils Fougstedt jobbade som konstnär i det ganska så bortglömda materialet tenn. Ett material om både var billigt men som också var mjukt och formbart till allehanda former.

Att skapa i tenn

ANNONS

Estrid blev intresserad  av materialet och tillsammans med Nils Fougstedt började de två att designa och tillverka inredningsföremål i tenn.

Efter att Estrids far gick bort 1924 och efterlämnade ett arv, kunde Estrid öppna sitt eget företag, som då logiskt nog fick namnet Svenskt Tenn.

Samarbetet med Fougstedt var mycket lyckosamt och tillsammans lyfte de tennet från en bakgårdsprodukt till ett trendmaterial.

Estrid Ericson

Välkommen in till Firma Svenskt Tenn. Då i början, kunde nog inte ens Estrid Ericson veta vilket avtryck hennes och Nils Fougstedts lilla butik skulle komma att göra i den svenska kulturen. (Foto: Svenskt Tenn)

Svenskt Tenns första butik öppnade 1924 på Smålandsgatan 40 men den blev snabbt för liten. Flytten gick snart till dagens luftiga lokaler på Strandvägen 5A där den stora resan började.

Kunglig Hovleverantör

Estrid Ericsons design och Nils Fougstedts hantverk kom att bli en gyllene kombination. Butiken på Strandvägen blev snart omtalad och en av de tidigaste kunderna var kronprins Gustaf Adolf som beundrade butikens 300 första föremål och snart kom att bli en återkommande kund.

1930 var året för den stora Stockholmsutställningen där många av de designideal som tidigare rått i Sverige, blev ställda på ända.

ANNONS

Nu skulle allt tungt och överbelastat ut. Rena och enkla ytor och stram design blev på modet.

Estrid Ericson

Svenskt Tenns monter på Stockhomsutställningen bjöd på ett axplock ur företagets digra sortiment. (Foto: Gustaf W:son Cronquist)

Svenskt Tenn ställde bland annat ut en stramt funktionalistisk teservis designad av Björn Trägårdh som blev mycket uppskattad. Brittiska The Times skrev: ”This tea-set, made by Svenskt Tenn, is summing up the spirit of the exhibition.”

Mer än bara tenn

Parallellt med samarbetet med Fougstedt hade Estrid också jobbat med arkitekten och konsthantverkaren Uno Åhrén, som redan tidigt fastnat för funktionalismens stil- och tidsideal.

Tillsammans med Fougstedts tenn-artiklar började Svenskt Tenns lokaler att fyllas med möbler ritade av Uno Åhrén och nu började även andra designers vilja vara med på den stilresa som Estrid Ericson hade påbörjat.

Estrid Ericson

Uno Åhrén stilsäkra, rena och funktionalistiska stil passade Estrid Ericson perfekt och deras samarbete kom att bli mycket lyckosamt. (Foto: Svenskt Tenn)

1930-talet blev en tillväxtresa och en framgångs-saga för Svenskt Tenn och Estrid Ericson. Firman inriktade sig allt med på heminredning och arkitektritade möbler och började även att expandera utomlands.

ANNONS

Prisad utomlands

Företaget blev snart uppmärksammat och tog hem priser vid stora internationella utställningar i Paris 1925 och 1937 och i New York 1939.

Estrids egna målsättningar med sin design och Svenskt Tenns utbud, var att blanda nytta och nöje, drömmande, tidsfördriv och målinriktade köp.

Hennes ambition var att höja varor från enkla materiella ting till symboliska objekt som konsumenten kunde drömma sig bort till.

Estrid Ericson

Lekfullheten i Estrid Ericsons design kommer fram på olika sätt. Hennes numera tidlösa elefantmönster är bara ett exempel. (Foto: Svenskt Tenn)

Hon tog till sig funktionalismen, men ville inte att den skulle bli för stam och tråkig. Lekfullheten och drömmarna i designen vårdade hon ömt.

Bland de andra formgivare som Estrid tidigt knöt till Svenskt Tenns verksamhet, var Björn Trägårdh och Anna Petrus.

Tillsammans med sin egna design började nu Svenskt Tenn kunna erbjuda kompletta inredningar i den allra senaste stilen. Och dessutom in i minsta detalj.

ANNONS
Estrid Ericson

Estrid Ericsson designade den Peruanska urnan till Stockholmsutställningen 1930. Som förlaga stod ett peruanskt lerkärl från sen Chimú-tid som Ester sett på Etnografiska museet. Ett tidigt tillverkat exemplar klubbades för två år sedan för 80.000 kr. (Foto: Svenskt Tenn)

Estrid förstod tidigt att komplettera de större möblemangen med samtliga tillbehör som behövdes i ett modern hem. Därför designade hon själv småsaker som krokar, lampor, krukor och vaser som alla gick i samma stil som möbler och annan inredning.

Men det som kom att bli företagets stora kliv ut i berömmelsen var resultatet av ett möte med en österrikisk designer och arkitekt som Estrid träffade under en av sina många inspirationsresor.

Hans namn var Josef Frank.

Estrid Ericson

Radarparet Josef Frank och Estrid Ericsson tillsammans i hennes våning. Vad dessa två tillsammans har gjort för svensk inredning är omöjligt att värdera. (Foto: Gösta Glase/Nordiska Museet)

Samarbetet med Josef Frank tog ordentlig fart då han som jude, tvingades fly undan nazismen och flyttade till Sverige i slutet på 1930-talet. hans starka och orädda form och färgspråk imponerade på Estrid och han fick snabbt anställning på Svenskt Tenn.

Skapade ett tidlöst stil-ideal

Under de 30 år som Ericson och Frank kom att samarbeta, växte ett stil-ideal fram som fortfarande är otroligt starkt i svensk heminredning. Ericsons stilkänsla och Franks oräddhet blev ett vinnande koncept som mottogs mycket väl av kunderna.

ANNONS

Varumärket Svenskt Tenn, som Estrid Ericson startade på 1920-talet, har idag vuxit till en symbol för svenskt hantverk och design. Under förtagets logotype säljs idag dessutom mycket av Carl Malmstens verk.

Idag ägs Svenskt Tenn av Kjell och Märta Beijers Stiftelse som fortsätter driva verksamheten i Estrid Ericsons anda.

Estrid Ericson

Idag är Svenskt Tenn-butiken på Strandvägen en exklusiv plats för dig som söker det korrekt stilrena och svenska. Att inreda från Svenskt Tenn är aldrig fel. Men kanske inte lika lekfullt längre som Estrid Ericson själv hade velat se det. (Foto: WikiCommons)

Affären på Strandvägen i Stockholm finns kvar. Men har idag inte så mycket kvar av Estrids ursprungliga tanke att erbjuda god design till rimlig kostnad.

Att handla på Svenskt Tenn är idag ett statement med en garanti att du absolut gör ett säkert och stil-rätt köp.

Estrid Ericson

På Hamngatan 12, där Estrid växte upp, kan du besöka Estrids minnesplats Källan. Minnesplatsen och konstverket är skapat av Hjo-konstnären Yvonne Nimar. (Foto: Lena Mindus/Estrid Ericsons vänner)

Läs mer om:

Svenskt Tenns historia
Läs här om Carl Malmsten
Johan Krouthén – landskapens mästare

ANNONS

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS