Dagens PS

Gucci drar ned Kering på Parisbörsen

Gucci
Gucci som är en del av Kering har förlorat intäkter under det första kvartalet. (Bild: Pixabay)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 22 apr. 2022Publicerad: 22 apr. 2022

Efter en tung start på året förlorar nu italienska Gucci mark, vilket slår hårt mot lyxkonglomeratet Kering som faller kraftigt på Parisbörsen, skriver Dagens Industri.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det blev ett tungt första kvartal för lyxjätten Kering, som framförallt tappat intäkter från Gucci, som är deras främsta varumärke och står för hälften de totala intäkterna, skriver Dagens Industri. 

Detta som ett resultat av covid och medföljande nedstängningar i Kina, vilket lett till att Kering-aktien nu gått ner med närmare 7 procent.

Nedåtgående spiral

Även andra lyxvarumärken som till exempel Moncler och Burberry befinner sig i en nedåtgående spiral på Europas aktiemarknader med ett samlat förlorat börsvärde på tio miljarder euro, skriver Dagens Industri. Nedslående siffror som kommer efter månader av räntehöjningar och låg ekonomisk tillväxt, skriver Dagens Industri.

Som tillägg till detta förutspås även det franska presidentvalet som går av stapeln på söndag påverka de franska modehusen inklusive Gucci  ytterligare, eftersom risk föreligger att Marine Le Pen inför handelstullar och reviderar skattereglerna om hon vinner valet, skriver Dagens Industri. 

 Läs även: Netflix: 470 miljarder puts väck – på ett dygn

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS