Rensa garderoben, byta elavtal eller lösa en tråkig uppgift på jobbet. Det är saker vi ibland behöver ägna oss åt, men som vi gärna skjuter upp. Men om du inte omedelbart vill släppa dina nyårslöften finns det några strategier att ta till. Du motiverar dig genom att roa din hjärna.

ANNONS

James Danckert, är neurovetare och professor University of Waterloo i Kanada. Han säger till CNBC att människor är olika duktiga på att avsluta uppgifter beroende på hur väl vi hanterar att bli uttråkade, alltså hur väl vi motiverar oss själva.

Danckert hänvisar till studier som har gjorts på högstadieklasser just med avseende på att bli uttråkad. Han menar att resultaten går att översätta också till andra situationer.

De studerade eleverna tog till två huvudstrategier för att klara en lektion. Många valde helt enkelt att göra något annat när de inte längre tyckte att en uppgift var stimulerande. Andra hittade ett sätt att överkomma den känslan genom att försöka göra om innehållet i sin uppgift till något annat. Med fantasins hjälp fick uppgiften då en ny mening, ett mål som eleverna fantiserade fram. Det hjälpte eleverna att uppleva mindre uttråkning. Monotona uppgifter blev något annat. 

Oavsett om det handlar om att rensa i garderoben eller organisera privatekonomin kan många uppleva svårigheter med motivationen. Vi verkar ha svårt att administrera våra liv, åtminstone delar av det.

Nå den inre motivationen

Jessi Smith, är professor i psykologi och säger att inre och yttre motivation är två olika drivkrafter som vi behöver ta hänsyn till. När människor drivs av inre motivation innebär de att de själva upplever sig få ut någonting av det som de gör.

ANNONS
ANNONS

Under coronapandemin har det varit särskilt viktigt för människor att hitta sin inre motivation eftersom vi inte på samma sätt motiverar oss genom umgänge med andra.

Ett sätt är att göra om en tråkig uppgift till en typ av spel som du spelar med dig själv, med inbyggda tävlingsmoment. En annan är att använda färgglada pennor för att liva upp vissa av de moment du arbetar med. Anledningen till att det fungerar är att det hjälper dig att omdefiniera vad uppgiften egentligen handlar om.

”Aktiviteten blir inte bara att mentalt arbeta med den här uppgiften, det blir ’Jag får göra den här roliga grejen’, så att de två sakerna tvinnas ihop”, säger hon.

Strategin är så välanvänd att den har fått ett namn inom psykologin: ”temptation bundling” (ungefär ”inbuntad frestelse”). Du motiverar dig då genom att din uppgift blir förknippad med något mer lekfullt.

Varvade uppgifter motiverar

På samma sätt fungerar det när du kombinerar en mer monoton uppgift (som att vika tvätt) med något mer njutningsfullt, som att lyssna på musik.

ANNONS
ANNONS

Lotta Harju, en annan forskare inom organisationspsykologi, lyfter fram ytterligare en möjlig strategi. Hon säger att det kan löna sig att försöka identifiera vilken typ av kunskap som kan växa fram hos dig i samband med att du utför en tråkig uppgift. Då motiverar du dig på ett mer långsiktigt plan.

Ett sätt att orka är att varva en intressant uppgift med en lite mer tråkig uppgift så att hjärnan får vila mellan varven.

Läs också:

Socker är skadligt för vår immunhälsa – särskilt under covid [Dagens PS]
För mycket just nu? Så organiserar du dina uppgifter [Dagens PS]