Elmotortillverkaren Torqeedo tar steget över till bränsleceller. Det hela sker i ett samarbete med Proton Motor Fuel Cell GmbH. Tanken är att satsa på båthybrider med batterier och vätgas, skriver tillverkaren i ett uttalande.

ANNONS

Tillverkarna, som båda är baserade i Bayern, ska arbeta med att integrera batterier och bränsleceller i ett gemensamt system. Projektet har arbetstiteln “Ma-Hy-Hy” (Marine-Hydrogen-Hybrid), och ska pågå fram till 2024.

”Det vätgaselektriska Deep Blue Hybrid-systemet kommer att tillhandahålla en praktisk och kostnadseffektiv lösning som gör det möjligt att snabbt fylla på nytt bränsle och övervinna räckviddsbegränsningar. Det kommer att uppfylla de mest restriktiva utsläppskraven för miljökänsliga vatten och i städer”, säger Jochen Czabke, senior produktutvecklingschef på Torqeedo.

Vätgas och bränsleceller kompletterar

Tanken är att skapa ett system som ger fordonen framdrivningseffekt på 50 till 200 kilowatt med batterier och 30 till 120 kilowatt med bränsleceller. Det ska också innebära flexibla lösningar för att förvara vätgas.

De båda bolagen kommer att marknadsföra och skala upp systemet gemensamt om utvecklingsprojektet blir lyckosamt.

“När vi integerar alternativa bränslen som vätgas ger det oss ytterligare ett redskap Deep Blues verktygslåda”, säger Czabke.

ANNONS
ANNONS

Bränsleceller är en ny marknad för Torqueedo, som har gjort sig känt för sina elmotorer och batterier. Tillsammans med Proton Motor vill man nu satsa på vätehybridbåtar.

Läs också:

Första elhybridbåten helt utan utsläpp – Hyrex 28
Solcellsdrivet skepp på världsomsegling