Dagens PS

Vätgas ska stärka räckvidd för elbåtar

vätgasstation
Tanka den batteridrivna båten med vätgas? Snart kommer ett nytt fossilfritt system från Torqueedo. (Foto: TT)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 03 maj 2022Publicerad: 03 maj 2022

Elmotortillverkaren Torqeedo tar steget över till bränsleceller. Det hela sker i ett samarbete med Proton Motor Fuel Cell GmbH. Tanken är att satsa på båthybrider med batterier och vätgas, skriver tillverkaren i ett uttalande.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tillverkarna, som båda är baserade i Bayern, ska arbeta med att integrera batterier och bränsleceller i ett gemensamt system. Projektet har arbetstiteln “Ma-Hy-Hy” (Marine-Hydrogen-Hybrid), och ska pågå fram till 2024.

”Det vätgaselektriska Deep Blue Hybrid-systemet kommer att tillhandahålla en praktisk och kostnadseffektiv lösning som gör det möjligt att snabbt fylla på nytt bränsle och övervinna räckviddsbegränsningar. Det kommer att uppfylla de mest restriktiva utsläppskraven för miljökänsliga vatten och i städer”, säger Jochen Czabke, senior produktutvecklingschef på Torqeedo.

Vätgas och bränsleceller kompletterar

Tanken är att skapa ett system som ger fordonen framdrivningseffekt på 50 till 200 kilowatt med batterier och 30 till 120 kilowatt med bränsleceller. Det ska också innebära flexibla lösningar för att förvara vätgas.

De båda bolagen kommer att marknadsföra och skala upp systemet gemensamt om utvecklingsprojektet blir lyckosamt.

“När vi integerar alternativa bränslen som vätgas ger det oss ytterligare ett redskap Deep Blues verktygslåda”, säger Czabke.

Bränsleceller är en ny marknad för Torqueedo, som har gjort sig känt för sina elmotorer och batterier. Tillsammans med Proton Motor vill man nu satsa på vätehybridbåtar.

Läs också:

ANNONS

Första elhybridbåten helt utan utsläpp – Hyrex 28
Solcellsdrivet skepp på världsomsegling 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS