Solcellsdrivna MS Porrima vill ge alternativ till fossildriven fartygstrafik. Samtidigt bidrar designern till hållbarheten med egen odling ombord.

ANNONS

Transporter till havs står för 80 procent av den globala handeln, men de bidrar samtidigt till störda ekosystem I havet och står för mer koldioxidutsläpp än all flygtrafik tillsammans.

Nu har flera tillverkare tittat på andra sätt att transportera sig till havs. Gunter Pauli är en av dem. Han har designat skeppet MS Porrima, som helt drivs av solceller. Det skriver CNN. I december förra året gav sig fartyget ut på en resa som ska ta tre år att fullborda, med stopp på fem kontinenter. Lagom till 2025 ska båten återvända till Japan där den byggdes.

Pauli har byggt MS Porrima som en slags fallstudie i hållbarhet. Ombord odlar man ätbara spirulinaalger och svamp. Båten fiskar medan den rör sig över havet, men med specialtillverkade nät som släpper reproduktiva honor.

MS Porrima ska suga upp mikroplaster

Inom kort ska båten också bli försedd med ett filter som separerar och suger upp mikroplaster från havet. Dessa ska sedan användas för vätgastillverkning, enligt uppgifter till CNN.

En genomtänkt design gör också att ytorna används optimalt, enligt Gunter.

Att delta i besättningen på det egendesignade skeppet har också gjort honom ödmjuk inför den omgivande naturen.

ANNONS
ANNONS

”När du inte har någon motor som går, så blir det tyst. Det blir en verklig känsla av andakt och kraft, och du får mycket tid för reflektion”, säger han till CNN.

Läs också:

Årets elbåtar 2022 – här är listan [Dagens PS]