Klassiska superyachter står för en svunnen tid, en glamorös epok då estetik och stil var viktig. De kanske inte kommer upp i samma hastighet som de mer moderna yachterna, men de andas klassisk elegans och är ett ovärderligt kulturarv.

El Mahroussa

El Mahroussa byggdes 1865 i Storbritannien och är 150,57 meter lång. Den tidslösa yachten var faktiskt världens största under ett helt århundrade innan man på 1980-talet började bygga ännu större båtar.

El Mahroussa var från början byggd åt Khedive Ismail, en ottomansk guvernör i Egypten, och var närvarande vid öppnandet av Suezkanalen 1869. Idag tillhör yachten Egyptens president, efter år av renoveringar.

superyachter
El Mahroussa. (Foto: Ralf Grabbert/The Yacht Photo)

Savarona

Läckra Savarona byggdes 1931 i Tyskland åt den amerikanska arvtagerskan Emily Roebling Cadawalder, vars familjeföretag byggde både Brooklyn Bridge och Golden Gate. Med en längd på 135,94 meter är Savarona en av de mest klassiska båtarna som överlevt historien.

Idag har hon renoverats av arkitekten Donald Starkey, och kan ackomodera 34 gäster. Det har adderats en pool och en hemmabio men annars är det mesta sig likt. Savarona ägs fortfarande av den turkiska staten.

superyachter
Savarona. (Foto: Bugsy Gedlek)
Savarona. (Foto: Wikimedia Commons)

Alexander

Den storslagna Alexander byggdes 1965 i Tyskland, och är konstruerad helt i stål. Yachten är 121,95 meter lång och erbjuder gott om utrymme för festande gäster.

Idag finns en inbyggd hemmabio, flera matsalar, pool och jacuzzi. Man kan fortfarnde se Alexander kryssa sig fram bland de grekiska öarna eller Röda Havet. Hon ägs än idag av den grekiska miljardärfamiljen Latsis. 

superyacht
Alexander. (Foto: The Yacht Photo)

Navtilvs

Navtilvs byggdes 1973 i Grekland med inspiration från de klassiska ångbåtarna. Superyachten är 115,76 meter lång och konstruerad med en stålskrov.

ANNONS
ANNONS

Hon byggdes på det grekiska varvet Hellenic, och designades av Professor Cäsar Pinnau med hjälp av marinarkitektfirman Maierform. Lorraine Bonnet ligger bakom inredningen. Idag ägs Navtilvs av en förmögen familj från Saudiarabien.

superyacht
Navtilvs. (Foto: Alexandros Priftis(The Yacht Photo)

Sea Cloud

Superyachten Sea Cloud har en otrolig historia. Båten, då vid namn Hussar II, byggdes av paret Edward F Hutton och Marjorie Merriweather Post på 1920-talet.

Designen sköttes av Cox & Stevens. Familjen brukade tillbringa nästan nio månader varje år på yachten. När paret skilde sig behöll Marjorie båten och döpte om den till Sea Cloud.

Under andra världskriget tjänade Sea Cloud som patrullfartyg för US Coast Guard och på 50-talet såldes hon till diktatorn Rafael Trujillo i Dominikanska Republiken. 1978 renoverades hon av nya tyska ägare.

Från och med 2020 seglar fartyget i Europa och Karibien som en del av flottan som drivs av Sea Cloud Cruises i Hamburg, Tyskland.   

superyacht
Sea Cloud. (Foto: Boat International)
Sea Cloud idag. (Foto: Sea Cloud)

Christina O

Klassiska Christina O byggdes 1943 i Kanada, med en längs på 99,15 meter. Efter att ha tjänat under andra världskriget köptes hon av tykonen Aristotle Onassis som 1954 renoverade båten till en riktigt ikonisk superyacht.

På Christina O, som döptes efter Onassis dotter, har det gästats många historiska legender – bland andra Sir Winston Churchill.

ANNONS
ANNONS

När Onassis gifte sig med Jackie Kennedy hade man bröllopsmottagningen på båten. Det blir inte mer stjärnspäckat än så. 

Båten renoverades i början av 2000-talet och går idag att hyra som charter.  

superyacht
Christina O. (Foto: Stef Bravin)
Aristotle Onassis i svart tröja tillsammans med Jaqueline Kennedy och Franklin Roosevelt Jr., 1963. (Foto: TT)

Nahlin

Ännu en klassisk superyacht med häpnadsväckande historia. Nahlin byggdes 1930 i Storbritannien åt den brittiska aristokraten Lady Yule.

Yachten lånades dock ut till Kung Edvard VIII för en kryssning tillsammans med amerikanska älskarinnan och senare hustrun Wallis Simpson. Resan sägs ha inspirerat kungen till beslutet att abdikera.

Senare kom Nahlin att ägas av rumänska kungen Carol II men efter att monarkin störtades blev båten en flytande restaurang. Som tur är har Nahlin sedan dess renoverats och skötts om. Idag ägs hon av brittiska entreprenören Sir James Dyson. 

superyachter
Nahlin. (Foto: Giovanni Romero/The Yacht Photo)
Edvard III med Wallis Simpson, 1936. (Foto: Wikimedia Commons)

Arctic P

Från början var Arctic P isklassad och involverad i en kommersiell expedition till Antarktis. 1995 köptes hon av en av Australiens rikaste män, Kerry Packer, som transformerade Arctic P till en privat lyxig superyacht.

Båten är dock fortfarande utrustad för extrema vädertillstånd, vilket kom väl till användning 2013 då hon seglade från Falklandsöarna till Antarktis. Idag ägs Arctic P av Gretel Packer, dotter till Kerry Packer. 

ANNONS
ANNONS
superyachter
Arctic P. (Foto: The Yacht Photo)

HDMY Dannebrog

Den kungliga yachten Dannebrog byggdes 1931 åt Drottning Alexandrine. Den distinkta retrostilen inspirerad av tidigt 1800-tal var på modet bland stora motor- och segelbåtar i början på 1930-talet.

Yachten har två master och en ångtratt, och är döpt efter Danmarks flagga. Än idag används båten av den kungliga flottan och fungerar även som transport på kungliga resor till närliggande länder.

superyachter
Dannebrog. (Foto: Colin CC BY-SA 4.0)
Danske kronprinsen Frederik och kronprinsessan Mary tillsammans med sina barn på båten. (Foto: TT)

Chakra

Chakra byggdes 1963 i Nederländerna av Van Der Werf och är 79 meter lång. Stilen är så pass modern att det är lätt att glömma just hur gammal hon egentligen är. Båten har fem däck och flera av de klassiska yachtfunktionerna – pool, klubb, yogarum, gym, skönhetssalong och spa. 

superyachter
Chakra. (Foto: Northrop & Johnson)
Chakra som hon ser ut idag. (Foto: SSH Maritime)

Läs hela artikeln på Boat International.

Läs mer: Ray Hunt – mannen bakom alla klassiker