Dagens PS

Ray Hunt - mannen bakom alla klassiker

Rau Hund Betram 31
Ray Hunt, legenden bakom många av de mest klassiska båtkonstruktionerna, men framför allt känd för det "djupa V" skrovet.(Foto:rayhuntdesign.com)
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 17 juli 2021Publicerad: 17 juli 2021

Kända båttillverkare som Bertram, Grand Banks och Boston Whaler har alla konstruktören Ray Hunt att tacka för många av sina storsäljare. Okänd för många men av de lite mer insatta i båtbranschen ansedd som geniet och innovatören som förändrade en hel bransch.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den välkände kappseglaren Dick Bertram trodde inte sin ögon. På en tävling i Newport 1958 såg han en liten 23 fots passbåt fara helt obesvärat mellan det stora segelyachterna i vindar på mellan 10-15 sekundmeter.

Passbåten såg inte ut att påverkas alls av de höga vågorna och den for stabilt och säkert i 20 knop fram och tillbaka mellan båtarna.

En innovation från Ray Hunt

Väl i hamn tog han kontakt med ägaren till passbåten och fick beskedet att den var ritad och byggd av C. Raymond Hunt. En seglare och designer som ritade både segel och motorbåtar.

Ray Hunts lösning för Boston Whaler

Något år innan Ray Hunt träffade Dick Bertram så hade han ritat Boston Whalers ikoniska trimaranskrov. (Foto: rayhuntdesign.com)

Ray Hunt, som han vanligtvis kallas, hade redan då som visat framfötterna med bl.a. Boston Whalers berömda trimaranskrov, ritat flera kappseglingsbåtar och var dessutom världsmästare i segling i 5.5 klassen. Trots det så var det klassiska trimaranskrovet med ”cathedral design” som han ditintills var mest känd för.

Bertram hade näsa för affärer

Dick Bertrams tävlingsintresse sträckte sig inte bara till segling, han var också intresserad av offshoreracing och hade en bra näsa för affärer.

ANNONS

Tillsammans med några affärspartners 1956 hade han startat tävlingen ”Miami-Nassau powerboat race”. Något som kom att kallas ”The world’s most rugged ocean Race”

Mycket imponerad av Ray Hunts konstruktion

Bertram fick kontakt med Ray Hunt och en inblick i det som att kallas ”deep-V” botten. En innovation Ray Hunt hade ritat och som byggde på att ha en djup V-botten på 24 grader över hela skrovets längd och komplettera med steglister i V profilen som skrovet kunde lyfta på.

Ray Hunt design

Ett original Ray Hunt skrov i trä från 1962. Den här är “Deep-V originalet till Bertrams skrov. Notera den djupa v-formen med steglisterna (Foto: Boats-from-usa.com)

Bertram gillade vad han såg och bestämde sig för att låta Hunt rita en större prototyp av den lilla passbåten och låta den delta i den svåra och utmanande tävlingen.

Ray Hunt v-botten

Kraftig v-botten över hela skrovlängden. Den här specifika båten är en riktig raritet och till salu. Besök www.boats-from-usa.com om du är sugen på en historisk klassiker.

Sagt och gjort. En vårdag 1960 stod den klar vid startlinjen på det tuffa racet. Prototypen var döpt till ”Moppie” som var Bertrams frus smeknamn. Nu skulle äntligen Ray Hunts innovativa konstruktion sättas på ordentligt prov.

Resten är historia, Moppie slog alla rekord

ANNONS

Resten är historia. Bertrams Moppie vann tävlingen överlägset. Den 31 fot långa Moppie tog sig från Miami till Nassau på rekordtid. 160 mil genom tuff sjö och där en tredjedel av deltagarna var tvungna att avbryta den tuffa tävlingen.

Bertram Moppie by Ray Hunt

En tredjedel av deltagarna var tvungna att avbryta och Moppie vann tävlingen överlägset. Ray Hunts konstruktion blev även en stor medial framgång.(Foto: Rayhuntdesign.com)

Vinsten blev en enorm PR-framgång och blev grunden till Bertram som båttillverkare där alla modeller byggdes på Ray Hunts grundkonstruktion.

Ray Hunt själv hade inte mycket övers för publicitet och hade inte behov av att stå i centrum. Han trivdes bäst bakom rodret på någon av hans segelbåtar, vid ritningsbordet och i verkstaden för att utveckla nya lösningar.

Många välkända konstruktioner

Bland hans 100-tals konstruktioner vid sidan av Bertram 31.an och Bostons Whalers ikoniska trimaranskrov så finns många framgångsrika segelbåtar, en en Americas Cup utmanare och flera modeller för bl.a. Chris Craft och Wellcraft.

Klassiska Eastbay 38

Grand Banks Eastbay 38 är troligtvis Grand Banks snyggaste modell. Ett toppenskrov och fantastisk design. (Foto HMY Yachts )

Men han har även gjort Grand Banks Eastbay 38 och 43 som bland många anses vara Grand Banks snyggaste modeller.

ANNONS

Fick aldrig patent på sin Deep-V konstruktion

Ray Hunt gick bort 1978 bara 70 år gammal. En av hans stora besvikelser under karriären var att han förlorade patenttvist på sin välkända Deep-V konstruktion. Detta på grund av de snåriga reglerna på amerikanska patentverket.

Det gjorde att hans lösningar kopierades ohämmat av de flesta stora tillverkare vilket gjorde att han tyvärr inte fick någon ekonomisk hävstång på sin framgångsrika konstruktion.

Däremot lever hans konstruktionsbolag, namn och minne kvar som en av de största i den internationella båtvärlden fortfarande vidare.

Ritade mindre känd norsk toppmodell

Bland hans mindre kända konstruktioner är den som norska varvet Ancas beställde för sin exklusiva toppmodell Ancas Queen 30.

En klassisk modell som är en ”dold skatt” bland begagnade båtar och som inte får blandas ihop med den mindre massproducerade Ancas Queen 24 som Ray Hunt inte var involverad i.

Ancas Queen 30 av Ray Hunt

Ancas Queen 30 har samma skrov som de dyrare Bertram-båtarna och men är betydligt bättre byggd. (Foto. Mikael Gullström)

ANNONS

Där en Bertram 31a kostar från 700 000 kr för ett bra exemplar och har en ganska avskalad och trist inredning så får man för en bråkdel av pengarna ett lika bra skrov och en betydligt bättre byggkvalitet och inredning i Ancas Queen 30.

En Ray Hunt ikon i centrala Stockholm

Vi hade förmånen att kliva ombord på ett välskött exemplar i centrala Stockholm.

Ray Hunt ritade den först till Ancas som en 28 fotare, men när varvet fyllde på med inredning och större motorer så beslöt man sig för att förlänga skrovet till 30 fot i stället.

Öppet akterdäck

Öppet akterdäck på amerikanskt maner. Att båten byggdes 1968 syns inte många spår av. Härligt socialt utrymme. (Foto: Mikael Gullström)

Känner du inte till Ancas varvet är det inte så konstigt. De var under 60-talet en riktigt stor tillverare som producerat över 11 000 båtar. 1968 blev de uppköpta av norska Selco, som i sin tur några år senare blev uppköpta av norska båtjätten Fjord.

En dold skatt som är svår att hitta

Får man tag på en bra bevarad Ancas Queen 30 eller en Selco variant så gäller det att vara snabb. Det finns andra som också är ute efter det som kallas ”världens bäste motorbåtsskrov”

ANNONS
Ancasvarvets tillverkningsnummer

Bland de sista båtarna som tillverkades av Ancas innan de blev uppköpta.

En som lyckats få tag på ett toppexemplar är Michael Gahnström. Han såg båten på Blocket och tog flyget direkt upp till Piteå där båten låg. Efter lite förhandlingsturer så blev båten äntligen hans.

Det var en båt från 1968, en av de sista båtarna som Ancas tillverkade innan de blev uppköpta.

Hon hade först köpts av en läkare i Lidköping och därefter haft två ytterligare ägare.

Och nu blev Michael den fjärde ägaren av denna 60-talsklassiker.

Första ägaren Ancas Queen 30

Den första ägaren från Lidköping.

Båten var i ett bra skick och skötts mycket väl av de tidigare ägarna som visste vilken pärla de förvaltade.

Ägare nummer två bytte motorerna till två Volvo AD 41.or under slutet på 80-talet och bara gått 700 timmar när Michael köpte henne.

ANNONS

Som att kliva in i en tidsmaskin

Att kliva ombord är som att gå in i en tidsmaskin, här andas tidig James Bond och Peter Sellers.

Till och med namnet på båten matchar. Hon heter Birdie Num-Num efter Peter Sellers klassiska dialog  i den hysteriska komedin The Party.

Ray Hunt konstruktion akterifrån

Klassiska linjer från 60-talet. Något som uppskattas av allt fler i den klassiska båtvärlden. (Foto: Mikael Gullström)

Mycket av retrodesignen från 60-talet är fortfarande kvar. Inget har raserats av 80 och 90-talsrenoverarna som förstört så många andra klassiska båtar.

Det stora akterdäcket är riktigt stort och ger ägaren den flexibilitet man vill ha ombord. Här kan till och med dukas ”långbord” för 8-10 personer om man vill.

Pentry Ancas Queen 30

Passagerarstolen viks framåt på klassiskt 60 och 70-talsvis. Det blir ett förvånansvärt stort köksutrymme där alla funktioner finns. Här står ute vid det stora akterdäcket och lagar maten (Foto: Mikael Gullström)

Under passagerarstolen ryms köket som blir förvånansvärt brett med bra avställningsytor när man fäller ner stolen.

ANNONS

Nere i ruffen finns all originalinredning kvar. De snygga 60-talsstolarna som matchar ”vardagsrumsbordet” perfekt.

Kabin Ancas Queen

En retrodröm i fantastiskt skick. Som att vrida klocka bakåt 50 år. (Foto: Mikael Gullström)

Sideboard.

Tänk att det snygga sideboardet överlevt alla år. (Foto: Mikael Gullström)

Bakom stolarna ett ”sideboard” i fantastiskt originalskick. Framför bordet en soffa med Pullman bäddar vilket gör att man kan bädda för 3 personer här.

Pullmanbäddar i Ray Hunt konstruktion

Smarta “pullman-bäddar”. Här fäller man upp ryggstödet till en extra bädd. När man viker ut den undre delen av soffan blir det en dubbelsäng. Riktigt smart 60-tals “kompakt living” (Foto: Mikael Gullström)

I förpiken en V-koj med bra förvaring och bredvid det snygga sidebordet en toalett med dusch.

V-koj i förpiken

Förpiken ger bra sovplats för två personer. Notera den coola blå vinylen på däcksidorna. 60-tals retro så det förslår. (Foto: Mikael Gullström)

Toalett ombord på Ancas Queen

Toalett och dusch som hålls alla åren visar på med vilken kvalitet hon är byggd. Notera vinylen runt kommoden. (Foto: Mikael Gullström)

ANNONS

Himmelrike för 60-tals retro

Summering av ruffen kan kortfattat beskrivas som himmelrike för en retroinspirerad hipsterfamilj. För Michael däremot var retrodesignen inte det viktigaste.

Han har en ganska lång ”båtkarriär” bakom sig och har ägt både Oxelö båtar och en Storebro 31.a Adriatic med det stora öppna akterdäcket.

Öppet akterdäck utan pentry i ruffen

När han nu letade ny båt så ville han ha ett lika stort och öppet akterdäck som på Storebro 31.an men han ville inte ha pentryt nere i ruffen. Efter att ha letat runt så insåg han att det inte fanns så många modeller att välja på.

Stort akterdäck

Det stora akterdäcket tilltar Michael Gahnström mest. Den här utan hittar man inte på många moderna båtar idag. Notera att det bredvid Michael ligger en likadan Ray Hunt ritad Ancas Queen. Garanterat unikt att hitta två tillsammans. (Foto: Mikael Gullström)

Så när Ancas Queen 30:an dök upp på blocket så var det värt att i varje fall kika på.

”jag var inte ute efter en veteranbåt, alla andra båtar jag haft har ju varit nyare än den här” säger Michael. ”Men när jag såg denne, hur smart hon var disponerad och hur väl omhändertagen hon var så var det svårt att stå emot”

ANNONS
60-talsdetaljer

Välbevarade 60 talsdetaljer är svårt att stå emot. Välskött mahogny kantad med mässingslister. Mumma för de som uppskattar kvalitet och design. (Foto: Mikael Gullström)

”Jag fick den disposition jag ville ha och som bonus fick jag en retro-klassiker med en av världens bästa båtskrov från en ikonisk konstruktör”

Plats för skepparen Ancas Queen

Här trivs skepparen bra. All instrumentering snyggt och logiskt monterat. Inga klåfingriga 80-tals uppdateringar här inte. Notera det snyggt inbyggda kylskåpet i mahognykommoden under förarsätet. (Foto: Mikael Gullström)

Det är svårt att få information om hur många Ancas Queen 30 som tillverkats. Söker man på internationella båtsajter så dyker de upp då och då men är ofta ganska hårt använda då skrovet går så bra i sjön.

Som en tillfällighet är Michaels båtgranne på Stallmästargårdens Båtklubb även den en Ancas Queen 30 vilket troligtvis är unikt på svenska marknaden.

Ray Hunt tittar ner med ett stort leende

Birdie Num-Num är bland de sista som lämnade Ancas 1968 och ett mycket bra exempel på att bra båtar lever längre.

Ray Hunt seglar nog omkring däruppe och tittar ner på henne med ett stolt leende över hur hans båt förvaltas.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS