Dagens PS

Så blev Italien bäst i världen på att bygga lyxyachter

Det italienska skeppsvarvet Benetti är ett av världens äldsta och mest uppskattade.
Det italienska skeppsvarvet Benetti är ett av världens äldsta och mest uppskattade. (Foto: Wikimedia Commons/Piergiuliano Chesi)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 03 mars 2023Publicerad: 01 mars 2023

År efter år ligger italienska båtbyggare i topp och producerar nästan hälften av världens lyxyachter. Vad beror Italiens framgång som båtbyggare på?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Italien har en 8 000 kilometer lång kustlinje och en nära relation till havet som har gett landet en expansiv historia av maritim tradition och än i dag är Italien världens epicentrum för skeppsbyggnad, det skriver Boat International.

Här skapades superyachten

I Italien finns några av världens äldsta och mest uppskattade båtvarv, exempelvis Baglietto, Benetti och Codecasa, som alla etablerade sina verksamheter på Italiens västkust på 1800-talet.

Under 1900-talet ändrade dessa varv fokus från militär och kommersiell produktion, till större fritidsbåtar och de presenterade några viktiga innovationer som gav upphov till superyachten.

Exempelvis började Baglietto med att bygga fiskefartyg, men varvet levererade sin första motoryacht år 1906, Giuseppina.

1941 byggde Benetti sitt första fartyg med stålskrov, Maria, som banade väg för övergången från kommersiella träbåtar och på 1960-talet hade varvet påbörjat produktionen av större lyxyachter.

ANNONS

Senaste nytt

Italien dominerar

Sedan dess har Italiens dominans över industrin för lyxyachter aldrig riktigt vacklat, den senaste datan från Global Order Book, visar att italienska varv nu står för 49,3 procent av alla yachter som nu byggs eller har beställts.

Det motsvarar cirka 593 projekt och de flesta finns på de tre varven Azimut-Benetti Group med 168 pågående projekt, Sanlorenzo med 128 och Ferretti Group på 120.

ANNONS

Tillsammans ansvarar dessa tre italienska varv för mer än en tredjedel av det totala antalet lyxyachter i beställning och i konstruktion.

Det finns dock även andra aktörer i Italien, några nya varv började dyka upp under den senare hälften av 1900-talet, exempelvis Admiral Yachts, Palumbo, Overmarine Group och Sanlorenzo.

Varv som har grundats på 2000-talet har också kunnat ta del av marknaden, som Cantiere delle Marche. 

Kan skala produktionen

Av världens 20 främsta båtbyggare, räknat efter projektlängd i meter, är åtta italienska. Italien har tagit en stor del av marknaden för semi-custom marknaden av lyxyachter.

Semi-Custom innebär att man serieproducerar stora och dyra delar som exempelvis skrov för att därefter kundanpassa resterande delan av yachten.

Det gör att man kan skala sin produktion i jämförelse med sina konkurrenter vilket är en förklaring till landets framgång som yachtbyggare.

Det ger snabbare byggtid och minskade kostnader jämfört med en helt specialanpassad yacht, varför varvet kan åta sig fler projekt och vanligtvis ha större marginaler.

Semi-custom yachter

ANNONS

Bara i år planerar Sanlorenzo att leverera tio yachter i sin 27-meters SX88-serie och ytterligare 51 från sina andra serier.

Även Baglietto har stor haft stor framgång senaste året. Varvet har säkrat försäljning av åtta yachter i sin T52-serie, och det innan den första yachten i denna serie ens var klar.

Den enskilt mest framgångsrika yachten är Benettis Oasis-serie. De ska producera 14 yachter av Oasis 40M-modellen och 10 av Oasis 34-modellen för leverans mellan nu och 2025.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Världens största superyachter – allt du behöver veta

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS