PS utsände Martin Prieto Beaulieu tar sig en titt på Strana, en ny spännande elbåt som man valt att inte kalla båt – utan ett socialt koncept som man dessutom kör med joystick och app.

ANNONS

Det är kanske så att det krävs mognad eller livserfarenhet för att värdera det som är viktigt i livet. Många säger ändå att det är den sociala gemenskapen och samvaron med familjen och vänner som värderas högst.

Till detta kommer att vistas i naturen, andas den rena luften, känna dofter och höra på fågelkvitter ses som själva essensen av livskvalite. Till detta måste nu läggas en genuint oro över den hotande klimatkrisen som hotar självaste mänskligheten och vår kultur.

Hållbar livsstill till sjöss

Det är dessa insikter som ligger bakom Orust e-Boats nya flytande koncept, en designad, uppkopplad social plattform med namnet Strana. En form av en lounge ute i det fria, tyst och eldriven, utformad för att umgås, njuta och bada, och samtidigt en hållbar livsstil till sjöss.

På Orust har man byggt båtar så länge det går att minnas. Ska man bygga ett varumärke med rätt båt-DNA så måste Orust och Hälleviksstrand vara en av landets bästa orter. Orust har en lång historia av duktiga båtbyggare. Idag tar de steget in i framtiden.

Stana lägger till vid norskt hus
Kombiner duktiga båtbyggare från Orust med Mannerfelt Design Team, en av landets mest erkända båtdesigners kan det bara resultera i häftiga saker. De om någon, vet hur man designar ett skrov för eldrift. (Foto: Strana)

Nytänkande byggt på tradition och kultur

Om man kombinerar duktiga båtbyggare från Orust med en av landets mest erkända båtdesigners kan det bara resultera i häftiga saker.

Mannerfelt Design Team är legendarer i båtkretsar och har en lång erfarenhet av att bygga tävlingsbåtar med 25 världsmästerskaps titlar inom offshore racing och även produktionsbåtar för flera stora båttillverkare. Mannerfelt Design Team, om någon, vet hur man designar ett skrov för eldrift.

Ombord på Strana
Gott om plats för både som och bad på akterdäck och möjlighet att fälla opp kapell över den förliga sittgruppen.
(Foto: Strana)

Proffs på elmotorer och batterier

Som grädde på mosen, finns några ungdomar i 50 årsåldern med bakgrund inom bilindustrin som är proff på elmotorer och batterier. De hittar den optimala drivlinan och balansen mellan batteri och elmotor  för bästa komfort och räckvidd.

ANNONS
ANNONS

Lägg till en joystick och en app gjord för delning så börjar du skönja något intressant ta form i morgondimman.

Annars gör inte gänget kring Orust e-Boats så mycket väsen omkring sig. Förmodligen är de värda mer uppmärksamhet än de har fått. Hur som helst har av denna genomtänkta röra fötts den eleganta båten Strana.

Utan kompromisser

Strana är en eldriven båt för dig som vill njuta av sjölivet, där resan är målet och där du inte behöver göra några kompromisser vad det gäller klimat och miljö.

Gott om plats i en Strana
Självklart går det äbven att fälla ner bordet i fören för ytterligare solplats. Skepparen sitter vid mittpulpeten och styr med en joystick. (Foto: Strana)

Om vi börjar med skrovet så är det utvecklat för minsta möjliga energiförbrukning och miljöpåverkan av Mannerfelt Design Team. Skrovet är tillverkad i glasfiber som vacuuminjiceras vilket innebär bättre arbetsmiljö och minskade utsläpp till omgivningen vid tillverkning. Tekniken ger även hållfasta, starka och lättare skrov.

Under båten hittar man en eldriven pod från norska SeaDrive AS på 7.5 kW alternativ 15 kW eller 30kW som motsvarar ca 10 respektive 20 och 40 hk.

Unik manövrerbarhet

Podden kan svänga 180 grader vilket ger båten en unik manövrerbarhet, båten svänger lätt runt sin egen axel. Podden drivs av en batteripack på 14 kWh alternativ 28 kWh. Upp till 200 Nm på en laddning i 5 knops fart bör inte skapa någon räckviddsångest.

Har du bråttom hem kan du med 75% gaspådrag köra båten 65 Nm i 10 knop. Man kan busa med Strana, men den är hastighetsbegränsad till max 15 knop för båtuthyrning.

ANNONS
ANNONS

Ombordladdaren är på 3,7 kW, dvs 230V/16A och laddning sker med den medföljande laddkabeln (av samma typ som elbilar använder för nödladdning) och anslutas till vanlig Schuko kontakt eller CEE-don på bryggan.

För laddning i gästhamnar eller privata båtbryggor med begränsad effekt kan strömstyrkan justeras mellan 2 – 16A. Ladduttaget i båten följer den europeiska laddstandarden för elfordonsladdning och Strana är därmed framtidsäkrad då laddstolpar med Typ2-kontakt för båt laddning blir vanligare.

Appen styr Strana
Båten övervakas med en app som håller koll på det mesta. (Foto: Strana)

Styr allt via en app

Men nymodigheterna stannar inte här. Med en app kan du övervaka och starta laddning distans. Med appen blir din smarta telefon båtens startnyckel och man kan enkelt bjuda in andra att ladda ner appen och ge access till båten vilket gör det möjligt att dela båten med vänner eller för en privat båtpool.

Flera stora aktörer inom båtdelning har visat ett stort intresse för Strana. På din egna smartphone skärm får du en överblick över systemets olika delar, laddning, hastighet, räckvidd och så digitala sjökort.

 En joystick som roder

Du styr en Strana med en joystick, total kontroll för generationen som är uppfödda med tv-spel, men även för oss som är något äldre är det inga problem att förstå sig på hur man gör. Peka med joysticken dit du vill att båten ska köra!

Båten är designad, utvecklad och tillverkad i Sverige. Komponenter och tillverkningsprocesser är noga utvalda och uttänkta utifrån ett riktigt hållbarhets engagemang från allra första början på företaget.

Appen presenterar givetvis förbrukning och räckvidd så man enkelt kan planera sin resa. (Foto: Strana)

Idag används batterimoduler från svenska Micropower i Växjö. Kan det bli bättre? Svar ja, med schysta batterier producerade med högt andel återvunnet material från Northvolt i Skellefteå. Om jag vore Peter Carlsson, grundare och vd för Northvolt, skulle jag ringa Orust e-Boats direkt.

Ett skrov av cellulosa eller annat naturfiber från svenska skogen skulle vi kunna lägga en ny innebörd i begreppet “Made in Sweden”. Made by us living in Sweden, hållbart, cirkulär och delbart användande.

ANNONS
ANNONS

Fler elkontakter än sjömackar

Det finns mer elkontakter än sjömackar ute i skärgården. Båtklubbar och gästbryggor har oftast el på bryggan där man redan idag kan ladda enstaka båtar över natten. Laddinfrastrukturen måste hur som helst dimensioneras rätt och byggas ut för att möta efterfrågan framöver, precis som med bilar.

T ex. publika laddplatser vid sjökrogar, sjömacken och andra havsnära besöksmål. Även snabbladdare behövs på strategiska bryggor.

Tyst som en segelbåt

Strana är tyst som en segelbåt fast utan segel, batteriet är “genuan” säger Arne Lindström, grundare och vd på Orust e-Boats. Förproduktionsbåtarnas tid är förbi. Nu sätter man upp produktionslinjen för att serieproducera båtar som i första hand i sikta på den norska marknaden.

I Norge har man nyligen bestämt att de ska bli lika bra på elbåtar som landet är på elbilar. I Norge står elbilar för 80% av nybilsförsäljningen. Bilar med förbränningsmotorer är på väg bort, helt utan förbud, men med starka morötter. Samma utsikter finns nu för båtar där Norge har bestämt sig för att ta lead.

Kommer Norge gå förbi Sverige?

Kommer vi se hur Norge seglar förbi oss i omställningen av både fritidsbåts flottan och yrkesflottan eller kommer Sverige erbjuda sin granne en match?

Eller kanske kan vi inspireras av varandra och förenas i någon form att en Kalmarunion för att ställa om båtbranschen?