Nord Star 30 Patrol är inte Linex Boats senaste modell, men kanske en av deras bästa och en båt som är hett eftertraktad på begagnatmarknaden. Nu testar vi och jämför med sin föregångare.

Finska Linex Boats som tillverkar Nord Star har sitt säte i Mellersta Österbotten. Familjeföretaget som firade 100 år som båttillverkare för några år sedan har alltid gått på en stadig kurs. Färden har gått från fiske- och skötbåtar byggda för de lokala yrkessjömännen till fritidsbåtar i alla tänkbara storlekar.

Nord Star 31 Patrol akterifrån
Man förstår att Nord Star uppskattas av familjer med barn. Breda skarndäck och hög reling skapar trygghet för föräldrarna samtidigt som man rör sig enkelt över hela båten. Foto: Anders Jelving

Idag tillverkar de stora och större lyxiga salongsbåtar. Störst i modellrangen av Nord Star är en 49-fotare och minstingen mäter numera 26 fot. I tillverkarens övriga flotta finns såväl större som mindre modeller men då under andra beteckningar.

Begreppet hyttbåt är missvisande

Genom gott hantverk, effektiva tillverkningsmetoder och stor lyhördhet efter kundernas önskemål har de seglat upp till den absoluta toppen inom segmentet hyttbåtar. Benämningen ”hyttbåtar” känns idag inte helt rättvis. Salongsbåtar är en mer passande beskrivning.

Under många år framfördes de flesta av dessa sjövärdiga pendlarbåtar av bättre bemedlade med eget ställe i skärgården. Öknamnet advokatjeep lät inte vänta på sig.

Bekväm och säker oavsett väder

Att denna kostymklädda yrkesgrupp på ett bekvämt sätt kunde färdas i ur och skur mellan sommarboendet på någon ö och en rättegång på fastlandet var nog inte tillverkarnas grundtanke. Båtarna, oavsett fabrikat, var däremot väldigt bra anpassade för just det ändamålet. Bekväm transport oavsett väder.

Sjöegenskaper
Nord Star bygger mycket sjövärdiga och trygga skrov. Med det största motoralternativet är det odramatiskt att köra i 50 knop. Foto: Anders Jelving

Snyggare design och mer en lyxig familjebåt

Sedan dess har det hänt mycket. De yttre linjerna har fått mer estetiska drag som ligger närmare familjebåtens än arbetshästens. Visserligen marknadsfördes de som fiskebåtar och transportbåtar såväl som båtar för familjen.

Badbrygga
Den lilla soffan som fanns på föregångarens badplattform är borta. Nu är den större och mer användbar för exempelvis gummibåt. Foto Anders Jelving

Av de sistnämnda var det inte många som föll till föga för de då grovhuggna och mindre charmiga hyttbåtarna. De flesta användes för rena persontransporter där färdmedlets status vägde tyngre än de multifunktioner man från producenternas sida valde att framhålla.

Akterdäck Nord Star 30
På akterdäck ser man den största skillnaden mot föregångaren. Nu är här möblerat med en rejäl soffa med förvaring. Några lösa stolar och ett bord så kan man äta middag i eftermiddagssolen. Foto: Anders Jelving

Svårslagna sjöegenskaper

Idag är dessa båtar svårslagna när det kommer till sjöegenskaper, användarvänlighet och inte minst praktiska funktion.  I kombination med en trevlig interiör har de allt man kan önska.

ANNONS
ANNONS
Peke
Höga och stadiga räckverk omgärdar gångborden och avslutas med ett bra peke för lättare iland- och ombordstigning.
Tryggt, säkert och bra kvalitet. Foto: Anders Jelving

Storleken avgör sedan hur många fasta kojer, antal sittplatser på flybridge och mängden kusar man kan stuva ner i motorrummet Mitt i detta segment av hytt/salongsbåtar lämpade för den nordiska marknaden ligger Nord Star 30 Patrol.

Olli Lindkvist som idag styr Linex Boats i tredje generation har under många år skämt bort oss med lite annorlunda lösningar. Det har varit allt ifrån lite originella motoriseringar till val av material på inredning.

För några år sedan hängde de på utombordare på sina 24- och 26-fots skrov. Ett klart annorlunda grepp. Nu ser vi dubbla utombordare på allt fler båtar av den här typen.

Med Nord Star 30 Patrol har man dock inta tagit några djärvare tag. Modellen ersatte dåvarande Nord Star 31 och byggde på lika skrov med något modifierade slag och steglister . Mått och vikt är dem samma. Så även motoralternativen som är singel- eller dubbelmontage på drev.

Förarplats Nord Star 30
Förarplatsen har förbättrats jämfört med föregångaren. Här finns gott om plats för diverse elektroniska hjälpmedel. Vill man ha dubbla skärmar så ryms dubbla 12-tummare. Att ha direkt access ut till däcket är en stor trygghet för familjeskepparen. Foto: Anders Jelving

I ett försök att hitta skillnaden mellan den äldre Nord Star 31 och denna Nord Star 30 Patrol – som borde innebära något mer än själva modellbeteckningen – kliver vi ombord och börjar avsyningen från för till akter.

Midcabin med olika lösningar

Där har vi det som är tänkt som ­– om man väljer en vanlig term – master cabin. Som standard har vi här en queens bed placerad i mitten. Under dynorna stuvutrymmen och vid fotändan en mindre garderob på vardera sidan. Har man som beställare önskemål att få två separata kojer går det alldeles utmärkt. Då kommer arrangemanget med iläggsskiva istället. Den valmöjligheten fanns även tidigare.

Midcabin
Midkabinen är större än vad den här bilden visar. Ljusinsläppet är begränsat. Annars är den generöst tilltagen och hyser med lätthet två vuxna. Foto: Anders Jelving

Takhöjden i förruffen är hyfsad fram till kojens fotända, sedan är den klart begränsad på grund av det nedsänkta fördäcket. Det kala och plastiga som till viss del pyntats med träliknande laminat kan man välja att kalla lättstädat och fritt från mögellukt. Så såg det ut även i 31:an. Inget nytt alltså.

Den förliga V-kojen ombord på Nord Star 30
Den förliga hytten har bra stoppade dynor. Takhöjden är begränsad. Mörk, något man borde åtgärda med mer ljusinsläpp. Foto: Anders Jelving

En halvtrappa upp har vi salongen med pentry, vinkelsoffa och en förarplats modell bättre. Den senare visar upp den första nyheten. Den har fått en helt ny utformning jämfört med sin föregångare. Om det är design eller funktion är svårt att säga.

Salong med vinkelsoffa i Nord Star 30 Patrol
Soffan i salongen sväljer fem sex sittande under gång. Ska det dukas upp middag sitter fyra bra. Foto: Anders Jelving

Förarstolen är en stadig sak med ordentligt sidostöd. Fötterna har sitt rejäla fotstöd. Här blir inte fötterna dinglandes utan stöd. Som rorgängare är du inte heller tvingad till en obekväm körställning på grund av en tokig rattvinkel. Nej, här är det ställbart som gäller.

ANNONS
ANNONS
Nord Star taklucka över salong
Salongen upplevs som mycket ljus tack vare den stora skjutbara takluckan. Mycket bättre än den tidigare lösningen med två luckor. Foto: Anders Jelving

Är man av åsikten att papperssjökorten är otympliga. Ja, då finns det gott om plats för elektronik. Två normalstora skärmar eller en jättestor. Övriga övervakningsinstrument placeras runt ratten på lämpligt och lättavläst sätt. Det som inte får plats monteras med fördel i den fasta konsolen i taket ovanför den negativt vinklade vindrutan.

Överlägsen access till både för och akter

För snabb access ut på däck eller lite önskad fartvind har man skjutdörrar i salongssidorna. Akter om förarstolen som är placerad ovanpå kylskåpet löper en pentrybänk med plats för allt en semesterbåt kan behöva. Spis, ugn och husgeråd.

Pentry Nord Star 30 Patrol
Pentry ligger bakom förarstolen. Väl fungerande med spis, ho och förvaringsutrymmen för husgeråd. Kylskåpet finner man under nämnda stol. Foto: Anders Jelving

Om babord en stor V-soffa som vid färd rymmer sex vuxna. Ska där ätas middag är nog fyra närmare sanningen. Undantaget den nya förarplatsen såg vi även detta i Nord Star 31. En förbättring är att pentrybänkens utformning fått en annan svängning i framkant. En liten men bra justering.

Toalett ombord på Nord Star 30
Toaletten som ligger placerad tvärs pentry längs bak i salongen är inte direkt ombonad. Fyller sin funktion och har hyfsad takhöjd.Foto: Anders Jelving

Salongens avslutas med en toalett. I anslutning till den har vi nedgången till midkabinen. Under däck är det komfortabelt. Rymligt med generösa bäddar och toan i ens absoluta närhet. Hytten – eller salongen – avslutas med en skjutdörr som öppnar upp halva det akterliga skottet och ger tillträde till akterdäcket. Där slutar de förbättringar som känns mest som gängse ändringar som görs från ett modellår till ett annat.

Fyra personer bor bekvämt ombord

Det stora öppna akterdäcket har gjorts om. Föregångaren hade en halvrund sittplats ute på badplattformen där man, i det fall det skulle sittas ute under gång, tvingades färdas bakvänd. Den är nu ersatt av en fast soffa i akterkant av däcket. En klart bättre lösning. Några lösa stolar och man har en stor sittgrupp. Nu är detta mer av en familjebåt, om än med tuffa drag. Fyra personer bor riktigt bekvämt.

Nord Star 30 Patrol ger tillgång till öppna ytor på däck när vädret behagar. Trilskas det finns en varm torr salong. Med sovplatser i skilda hytter och skilda ändar kan far snarka och kidsen kolla film på läsplattan utan att gå varandra på nerverna.

Okej, du kanske inte är typen som är intresserad av faciliteter som väl fungerande pentry, rymliga toaletter eller gott om stuvutrymmen. Prioriterar du fartprestanda?

Största motoralternativet ger 50 knop

Bara lugn. Nord Star 30 Patrol ser kanske inte ut som någon fartmaskin men här finns det resurser att tillgå. Det är kostsamt men stillar den mest gasglades lusta.Största motoralternativen är dubbla dieslar på 370 hästkrafter vardera. Där har du möjligheten att se skärgården passera revy i 50 knop.

Mer sansat är ett enkelmontage på 330 hästkrafter. Då får man nöja sig med en toppfart av 28 knop. Detta testade exemplar hade en Volvo Penta D6-400. Det gav en tyst och behaglig gång med 37 knop på topp.

ANNONS
ANNONS

Nord Star har svårslagna sjöegenskaper

Nord Star Patrol har fantastiska skrov. Stökig sjö och mötande svall bekommer dem inte. Djup V-botten i häcken och skarpt förskepp. Så lyder receptet. Nord Star 30 Patrol har ärvt det mesta från sin utrangerade syster med några få undantag.

Hur som helst har dessa förbättringar gjort en mycket bra båt än bättre. Om de nya modellerna är ännu bättre ändå får vi syna i kommande tester.

Relaterade artiklar:

Nimbus 305 Drophead – riktigt smart familjebåt. Dagens PS

Grandezza 40 Flybridge – en sober familjekryssare. Dagens PS

Specifikationer Nord Star 30 Patrol

Längd: 10,10 meter
Bredd: 3,15 meter
Vikt: 5 500 kg
Vatten: 160 l
Gråvatten: 85 l
Bränsle: 410/660 l
Personer: 8
Motor max: 2 x 370 hk
Pris: Begagnad från ca 1 800 000 kr och uppåt beroende på tillbehör och motoralternativ
Mer info www.nylundsboathouse.com

Plus:
Sjöegenskaper
Tyst
Gedigen kvalitet
Bland de snyggare ”hyttbåtarna”

Minus:
Teaklaminat på vissa ställen känns billigt jämfört med konkurrenter
Mörk förruff och midcabin