Finska Grandezza siktade högt när man för några år sedan lanserade sin då största modell. Med ytterligare ett etage tog man upp kampen med de stora tillverkarna av lyxiga motorbåtar. Frågan är om man då inte gick förbi dem?

När finska Finn-Marin, som även tillverkar storsäljande Finnmaster för ett antal år sedan lanserade Grandezza som sitt nya premiummärke var det många som tvivlade. Den typen av dribblande inom en snäv skandinavisk marknad för fritidsbåtar mottogs av både köpare och press med en axelryckning. Vi hade sett det förut.

Nu är det inte så vanligt förekommande bland våra nordiska båtproducenter med välrenommerade namn att man försöker sig på någon nylansering under nytt namn. Brunswick gjorde samma sak under slutet av 1990-talet. Man presenterade Maxum som ett premiumalternativ till Bayliner.

En säljboom under slutet av 1980-talet resulterade i hastigt hopkomna Bayliner. Det skamfilade märket skulle tvättas genom båtar från Maxum, en producent som agerat på den nordamerikanska sedan 1970-talet. Det gick sådär.

Båtarna var inte nämnvärt bättre och modellrangen bjöd inte på något extra. För fem år sedan lade man ner tillverkningen då man insåg att Bayliner trots allt var det starkaste varumärket. Möjligen är det dåliga ryktet nu bortblåst och bortglömt.

Grandezza 40 Fly, Bra disposition på en trevlig familjeyacht
Flaggskeppet Grandezza 40 Fly är en fullfjädrad familjeyacht. Tillverkaren visar att de klara att hålla en god premiumklass.

Grandezza klarar premiumklassen

Med båtar från Grandezza är det en helt annan sak. De visar tydligt att man tillhör den lyxigare divisionen. Flaggskeppet Grandezza 40 Fly är en fullfjädrad familjeyacht. Båten är en vidareutveckling av Grandezza 39 CA och har fått en extra halvmeter akterskepp och en flybridge värd namnet.

Under däck och i salongen känner vi dock igen oss.

I fören en stor hytt med en dubbelbinge. Är de sovande inte riktigt bekväma med varandra kan den stora fullängdskojen dras isär och man får istället två enkelbäddar.

Grandezza 40 Fly, förlig kabin
I den förliga hytten har man en stor dubbelbinge som om man vill kan dras isär till två enkelbäddar. Fina stuvfack, garderob och sminkbord.

Längs skrovsidorna löper långa glaspartier som bjuder på ett fantastiskt ljusinsläpp, och om omgivningen utanför är rätt, en härlig morgonvy för grusiga ögon.

Snygg och sober inredning

Inredningen är sober och strikt. Här är det rena och släta ytor överallt och det känns mycket välbyggt. Stuvfack, garderober och övriga dörrar har självstängande gångjärn som håller högsta standard.

Som en flirt med den som gärna vill snygga till sig inför middagen har man vid fotändan ett diskret sminkbord med uppfällbar spegel. Tvärs detta en mindre soffa för sittande av- och påklädning.

Ett riktigt kök med bra standard

Utanför den förliga hytten har vi köket. Vi väljer att kalla det så. Det här är ett bra snäpp över det gängse pentryt. Bänken i vinkel har bra arbetshöjd och hyser en spishäll och stor diskho med avställningsyta däremellan. Kyl och frys håller lägenhetsstandard.

Grandezza 40 Fly pentry
Köksavdelningen ligger en trappa ner mellan de båda hytterna. Taklöst upp mot salongen ger rymd och en närhet till övriga ombord. Foto Anders Jelving

Öppet tak mot salongen gör att det känns mycket luftigt och ljust. Dessutom har den som tilldelats kökstjänstgöring lättare för ett socialt umgänge med övriga ombord. Bakom ryggen har man den ljusa toaletten som har separat duschutrymme bakom en glasvägg. Takhöjden fungerar för den medellånge.

Grandezza 40 Fly Kyl & frys
Kyl och frys med lägenhetsstandard i en 40 fotare, det imponerar.

Från köket har man även ingång till den stora mitthytten. Personligen skulle jag nog välja att kalla detta för redarhytten. Om styrbord en stor dubbelbädd. Babordssidan kantas av en två meter lång soffa. De väl tilltagna glaspartierna i skrovet släpper in både intryck och solljus.

Grandezza, en ägarhytt värd namnet
Mitthytten under salongen är kanske den trevligaste även om takhöjden är något begränsad. Fint ljusinsläpp via glaspartierna i friborden.Foto: Anders Jelving

Hela hytten kantas av stuvfack och garderober. Takhöjden är hyfsad vid ingången och vid soffan. Över bädden får även den något kortare huka sig.

Det finns bara en toalett ombord, men i och med att den är placerad i köksutrymmet har man access till den från båda hytterna.

Grandezza 40 Fly, toalett
En toalett räcker, smart med ingång från två håll. Foto: Anders Jelving

En trappa upp har vi den spatiösa salongen som domineras av en U-soffa. Sitthöjden ger alla sittande fri sikt runt hela båten. Även om den till designen mycket stilrena soffan ser ut att ha sittplats för sju åtta personer är det i praktiken en omöjlighet. Stussarna må rymmas men inte benen.

ANNONS
ANNONS
Grandezza Salong
Salongen rymmer 5-6 personer.Foto: Anders Jelving

Fem eller möjligen sex sittande är nog max. Det gör tolv ben som ska trängas med de två som håller bordet. Anledningen till den kraftiga bordskonstruktionen är att det kan bäddas ner och skapa en till dubbelkoj. Med salongen bäddad sover alltså sex personer riktigt bekvämt.

Tvärs soffan har man en kommod längs babordssidan. I akterkant en ho med vatten. Mittsektionen fungerar som mediamöbel där den nu mer eller mindre obligatoriska platteven genom en knapptryckning kommer upp som gubben i lådan. Fönstren är mycket stora och tillsammans med det stora glaspartiet ut mot akterdäck skänker det generöst med ljus under tak.

Förarplatsen är en mix av den senaste tekniken och det mer traditionella och analoga. För motorövervakningen har man vanliga instrument placerade på rad i överkant. Den stora och släta instrumentbrädan har gott om plats för extra manöverdon som knappaneler till ankarspel, bogpropeller, trimplan, stereo och allt annat man som kapten ombord kan tänkas vilja styra sittandes bakom ratten.

Grandezza 40 Fly, förarplats
Förarplatsen tilltalar såväl teknikfanatikern som den mer traditionella kaptenen som gillar analoga mätartavlor. Här finns något för alla.

Som rorgängare sitter man väl till styrbord och på så sätt har man gott om plats för en mednavigatör bredvid sig i den tvåsittsiga förarsoffan. Själva överbyggnaden är förskjuten något åt babord. Det ger ett lättpromenerat gångbord till vilket man även kan ta sig via en dörr vid förarplatsen.

Akterdäcket ligger i nivå med salongen. Med salongens aktre glasdörrar fullt öppna får man en mycket stor social yta.

Den fasta L-soffan på akterdäck sväljer sju åtta sittande runt det stora bordet. Tack vare den långt akterut dragna flybridgen har man här skugga när solen gassar från en position i zenit. Eller skydd vid en mindre regnskur.

Utgången till den för klassen gigantiska badplattformen går via en dörr om styrbord. Här kan man om man så vill med lätthet förvara en vattenskoter, ställa ett par solstolar eller bara ta sin kvällspromenad medan solen dyker i horisonten. I akterspegeln finns ett stort stuvfack för tampar och fendertar.

Grandezza 40 Fly, Gigantisk badbrygga
En stor och praktisk badbrygga med plats för allt från gummibåtar till vattenskotrar.

At ta sig runt på däck från för till akter är tryggt. Skarndäck kantas av ett högt räckverk och på lämpliga ställen sitter hantag för att säkert ta sig runt på båten. Det även i lite stökigare väder. För den soltörstige finns det på fördäck en stor solbädd.

40-fotare med takterass

Tar vi oss ytterligare en våning upp hamnar vi på den stora nyheten. Flybridge, som bättre kan beskrivas som takterass

Grandezza 40 Flybridge
Wow, vilken flybridge. Stor nog för en 50 fotare

När man på Grandezza skissade fram denna terrass så snålade man inte med måtten. En toppbrygga av den här digniteten hittar man nästan bara hos båtar på 50 fot och uppåt.

Förarplatsen är placerad längst mot styrbord. Många tycker att det är trevligare med kringlan i mittskeppslinjen. Må så vara under gång, men vid tilläggning är det betydligt bättre att faktiskt ha full kontroll på båtens styrbordssida. Sittandes i mitten ser man inte ner och tvingas gå på känn.

Bredvid föraren en soffa för två. Ryggstödet är vändbart och kan antingen låta passagerarna åka rättvänt eller med detta vikt förut sitta i en stor U-soffa. Bakom den höga jagarskärmen finns ytterligare en liten soffa. Där åker man sittandes med ryggen mot färdriktningen. Man vet ju aldrig när solen skiner akterifrån.

Denna takterrass avslutas med en rejäl solbädd för två tre soldyrkare. För att göra flybridge helt komplett och redo för långa kvällssittningar finns det i tillbehörslistan grill och kyl. Ett måste i gästhamnen. En kraftig targabåge ger plats för all tänkbar teknik som krävas till dessa hörande apparatur .

Testbåten var utrustad med dubbla Volvo Penta D4-300 på sammanlagt 520 hästkrafter. Det ger en toppfart på 35 knop och en marschfart kring 25-26 knop. Har man behov av högre farter går det att få Grandezza 40 Fly med dubbla Volvo Penta D6-370. Tyvärr har vi inga fartuppgifter med denna motorisering, men en gissning är 40 knop på topp och dryga 30 i marschfart. Man håller sig än så länge till vanliga duopropp-drev.

Summering:

Med Grandezza 40 Fly visar den finska tillverkaren att det här med premiummärke är mer än dekaler och flashiga broschyrer. Det här är en flytande trerummare med takterrass i klass med de mest namnkunniga bland världens tillverkare av flybridgebåtar. Smaken är som baken, men jag tycker nog att den dessutom är bland de snyggare. Modern utan att bli djärvt futuristisk.

Data Grandezza 40 Fly
Längd 12,30 meter
Bredd 3,95 meter
Vikt 9 500 kg
Vatten 275 liter
Bränsle 920 liter
Motor 2 x VP D4-300

Pris ca 4 600 000 kronor