Dagens PS

Lata båtägare skapar ny marknad

Att vara på sjön är roligt. Annat som har med båtar att göra är mindre kul. På bilden en gästhamn för segelbåtar i Örnsköldsvik.
Att vara på sjön är roligt. Annat som har med båtar att göra är mindre kul. På bilden en gästhamn för segelbåtar i Örnsköldsvik. (Foto: Fredrik Sandberg / TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 11 juli 2024Publicerad: 04 juni 2024

Allt fler båtklubbar fungerar som rena parkeringsplatser för båtar och stressade båtägare försöker köpa sig fria från arbetsuppgifterna som ingår i medlemskapet. Det har öppnat upp för en ny marknad.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Historiskt sett har båtklubbar och upptagningsplatser varit en central del av många människors sociala liv.

Där har man träffat andra likasinnade, samtidigt som man har kunnat ägna sig åt sitt fritidsintresse. Detta tycks dock inte riktigt passa dagens båtfolk, skriver Privata Affärer.

Växer snabbt

Det här har i sin tur lett till ett kraftigt uppsving för båtdelningsföretag. En tjänst där privatpersoner kan hyra båtar för kortare perioder – istället för att äga en egen båt. 

Detta är något som finska Skipperi erbjuder. Ett företag som just nu växer snabbt på den svenska marknaden.

“Vi ser en ökande andel medlemmar som tidigare haft egen båt men som nu väljer att gå med hos oss. Ekonomiska skäl spelar en stor roll, men det är också fantastiskt att vi blir en inkörsport till båtlivet för många nybörjare”, säger Axel Nordman, Sverigechef för Skipperi.

Den största fördelen med båtdelningstjänster är enkelheten – och att slippa skötseln av båten.
Den största fördelen med båtdelningstjänster är enkelheten – och att slippa skötseln av båten. (Foto: Fredrik Sandberg / TT)
ANNONS

Senaste nytt

Öppnar upp för nya äventyr

Skipperis båtar finns i Stockholmsområdet och på Västkusten.

ANNONS

De har även varit aktiva i mindre städer som Västerås, men utan samma tillväxt där. Större hamnar i Stockholm inkluderar Bockholmen, Boghammarvarvet på Lidingö, Långholmen och Kungsholmen.

Enligt Axel Nordman är den största fördelen med båtdelningstjänster enkelheten och att slippa skötseln av båten. Att ha koll på kostnaderna ger också en god natts sömn. Dessutom öppnar båtdelning upp för nya äventyr på olika vatten och skärgårdar.

För dem med begränsad tid

“För dem med begränsad tid eller som inte vill binda kapital är vi ett bra alternativ. Våra kunder är nöjda eftersom de upplever att vår tjänst är prisvärd och vet vilket arbete det innebär att äga en båt”, säger Axel Nordman.

Utöver Skipperi finns flera andra alternativ för båttdelning:

  • Agapi Boat Club – erbjuder ett exklusivt alternativ. 
  • Bowter – erbjuder båtdelning med eldrivna båtar.
  •  Take a Wave – erbjuder uthyrning utan abonnemang.
  • Della8 – erbjuder mediumbåtar.

Läs även: Då fick svensken råd att åka båt igen. Dagens PS

Läs även: Tre klassiska familjebåtar. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter på Dagens PS som bland annat bevakar världen och politiken.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter på Dagens PS som bland annat bevakar världen och politiken.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]