Dagens PS

Tre klassiska familjebåtar

Det är såhär som drömbåtslivet ska levas.
Färger och former var rätt 1975 – och är nu rätt igen. Tänk att få dyka upp på det klassiska båtmötet i en komplett stass från årtiondet då brunt var ledfärg nummer ett. (Foto: ur Albin-broschyr)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 01 apr. 2024Publicerad: 01 apr. 2024

Vill du ha ett billigt och klassiskt familjebåtsliv, kan det vara läge att slå till på en av de familjebåtar som skapade det moderna båtlivet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I slutet på 1960-talet föddes det moderna familjebåtslivet. Efter att båtbyggarna använt decenniet till att lära känna det nya materialet glasfiber, var branschen nu beredd att skapa båtar för livet med familjen i skärgården.

Det blev framför allt tre båtar som kom att bryta ny mark för Sveriges båtsugna familjer. Grundkonceptet var detsamma. Fyra kojplatser i två ruffar, toalett och kök ombord. Motor på rak axel i mitten under durk. Toppfart runt 10 knop.

Nu är de klassiker

Idag är de alla kring 50 år gamla och har blivit gamla och mogna nog att hitta ett fint exemplar av till framtiden.

Analysera markanden noga. Hitta en båt som är omskött och pysslad med. Är du inte originaltok så är det ju en stor fördel med en båt som fått en ny motor. En investering som du då slipper i närtid.

Har du tur så hittar du dessutom ett exemplar som är orört. Att komma med en av dessa klasser i fint skick på ett klassiskt båtmöte, kommer idag väcker mer nostalgi hos publiken än vad en gammal Petterssonbåt gör

ANNONS

Senaste nytt

Nimbus 26

Familjebåten Nimbus 26. Mer 1970-tal än såhär blir det inte.
Det var såhär som det svenska moderna familjebåtlivet började. Med dubblar ruffar och allt behövligt ombord var det som bäddat för fyra veckor till sjöss. (Foto: Nimbus)
ANNONS

Båten som blev starten för företaget som idag heter Nimbus Group och är en av de ledande tillvertkarna i Norden.

Penta-initiativ

Initiativtagare till båten var mäktige Volvo Penta-chefen Harald Wiklund som såg behovet av fler familjebåtar på marknaden. Men också självklart som avsättning för de motorer “hans” företag tillverkade.

Det var såhär sagan om Nimbus började.
Stort produktionspersonal framför de fem första Nimbus 26:orna. (Bild: Nimbus)

Beställningen på den moderna nya familjebåten gick till stordesignern Pelle Petersson och redan i september 1969 kunde det första exemplaret provköras på Vänern.

Det blev succé på marknaden och valdes till Årets båt 1970. Och resten är historia.

Albin 25

ANNONS
Inte är Albin 25 snygg. Men praktisk och ruskigt tidskorrekt.
Det ska absolut vara orange gardiner på en orörd Albin 25:a. Men lycka till att hitta en… (Foto: Eric Carlstedt, Sjöhistoriska Museet)

I Kristinehamn hade familjen Larsson byggt sina Albin-motorer ända sedan 1906. De hade skapat ett sunt bolag som levererade pålitliga mindre bensinmotorer över hela världen men såg, liksom konkurrenten Volvo Penta, behovet av att bredda sig genom att initiera egen båtproduktion.

Albin och Vega

Tillsammans med bland annat konstruktören Per Brohäll togs under 1960-talet fram ett antal moderna familjebåtar byggda i plast, där segelbåten Vega bröt ny mark på segelsidan, och motorbåten Albin 25 blev en trendsättare på motorbåtssidan.

Hela familjen ska med. Och engagera sig i tilläggningen..
Det var familjen som var i centrum på 1970-talet. Och gärna skulle manna stå vid ratten och barnen hjälpa till. En bild lika aktuell idag som då. (Foto: ur Albin-broschyr)

Albin 25 släpptes till säsongen 1967 och blev en supersuccé med över 2 500 byggda exemplar fram till 1978.

Folkparca

ANNONS
Sommardrömmen – en båt, en vik och sol. Kan det bli mer semester än såhär?
Det lovade 15-spelet. ;Men ändå en ytterst bra båt för den lilla familjen att njuta av sjön med. Idag billig på Blocket, så passa på att hitta ett fint exemplar. (Foto; WikiCommons/John Stäck)

Båten som ritades av Bengt O Allskog för att bli den optimala lilla familjebåten. På under sju meter skulle samma nytta och syften rymmas som i de över en meter längre konkurrenterna Albin 25 och Nimbus 26. Det gick. Men det var inte mer än så.

Ett 15-spel

Att leva fyra personer ombord på en Folkparca är som att leva i ett ständigt 15-spel. Ska du göra något, så måste alltid något annat flyttas på. Och ska du gå på muggen, behöver alla andra gå ned i ruffarna.

Om du förstår vad jag menar.

Båten fanns i två versioner. Först en med motorn i mitten. En långsam kamrat som tuffar runt. Sedan kom en lite mer uppstressad variant med motorn på drev i akterruffen. Snabbare – absolut, men med ständig bensindoft i sängkläderna.

Ska du ge dig in i den klassiska båtvärlden kan det vara bra att läsa på lite grundkunskap. Här får du våra hetaste kunskapstips i ABC-form.Dagens PS.

Vill du lära dig mer om Albinbåtarna och deras produktion, hittar du mycket mera läsning om dem här.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS