Dagens PS

Kapplöpning om utsläppsfri sjöfart med ammoniakmotor

I stora fartyg har man vanligtvis jättelika dieselmotorer. Men med denna innovation tror man att man radikalt kan minska utsläppen för sjöfarten. (Foto: Press WinGD)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 24 juli 2023Publicerad: 24 juli 2023

Schweiziska Winterhur Gas & Diesel vill bli först med en ammoniakmotor för sjöfart och utlovar att en motor ska finnas tillgänglig 2024 eller 2025.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är ett anrikt schweiziskt motorbolag, med rötter i 1800-talet, som nu är med i kapplöpningen om att lansera den första ammoniakmotorn för sjöfart.

Målet är, framförallt, att minska utsläppen från långväga sjöfart.

Branschen är splittrad i sin attityd till satsningen, en bransch där stora investeringar görs med metanol som bränsle.

Parallellt är ammoniak på väg att bli ett aktuellt alternativ när det gäller utsläppsfria bränslen, skriver Teknisk ukeblad.

Flera konkurrenter

Schweiziska Winterhur Gas & Diesel, till vardags Win GD, är en av leverantörerna som arbetar intensivt med att utveckla motorn.

Där finns även Man Energy Solution och ett antal mindre företag.

Man Energy Solutions har sin forskningsmotor i Köpenhamn och planerar att introducera ammoniakmotorer mot slutet av 2025 eller i början av 2026.

ANNONS

Win GD hävdar att de kommer att leverera den första motorn nästan ett år tidigare.

ANNONS

Senaste nytt

Kontrakt kräver leverans

”Vi har ett kontrakt som kräver att motorn ska levereras i december 2024”, säger försäljningschefen Volkmar Galke.

Å andra sidan har man i ett pressmeddelande nyligen angett ”första kvartalet 2025”.

Win GD har också skrivit ett samarbetsavtal med japanska varvet och teknikutveckliaren Mitsubishi Shipbuilding.

Målet är att använda Win GD: s ammoniakmotorer för flera olika fartygsdesigner.

Kinesisk ägare

Win GD, tidigare med finska Wärtsilä som delägare, har sitt huvudkontor och forskningscenter en bit utanför Zürich.

ANNONS

Företaget ägs idag helt och fullt av China State Shipbuilding Corporation. 

Wärtsilä, å sin sida, är kvar inom kategorin och genomför just nu testar med en fullskalemmotor med ammoniak hos Sustainable Energy på norska ön Stord.

Ammoniakmotorer kräver diesel för att tända, så kallat pilotbränsle. Det innebär att motorerna aldrig kan bli helt utsläppsfria. ”Målet är att minska användningen av pilotbränsle. Vi tror det ska vara möjligt att komma under fem procent”, säger Volkmar Galke hos Win GD.

Volvo Penta och Beneteau lanserar hybridbåt – Dagens PS

Bowter släpper begagnat batteripack till båtar – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS