Dagens PS

Futur-E: Sjösatt bil med supergener

Futur-E
Blir italienska Futur-E framtidens båt? Det tror i alla fall utvecklarna bakom denna vattnets superbil. (Foto: Futur-E)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 11 okt. 2023Publicerad: 11 okt. 2023

Start-up-företaget Futur-E snor superbilarnas gener och förpackar dem i en båt som inte liknar något annat. Och ska gå på el.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Äntligen.

Med risk för att låta som Gert Fylking utropar jag detta adverb.

Äntligen börjar nämligen båtbranschen också lansera underbara konceptbåtar, precis som bilindustrin snart gjort i ett sekel.

Dessa realiserade drömprodukter är viktiga. Dels självklart för producenterna själva, som får en verklig bild av projekten de snickrat på i datorer och skissblock.

Futur-E
Den är inte lik någon annan båt. Ingen annan alls faktiskt när jag tänker efter. (Foto: Futur-E)

Men de är också viktiga för publiken, som får något att drömma om. De knyter samtidigt till sig relationen med det företag som bjuder på en konceptprodukt live.

Italienska start-upen Futur-E gör en sådan bjudning redan från start.

Premiär i Cannes

ANNONS

På båtmässan i Cannes, som slog igen portarna för några veckor sedan, visade italienska start-up-företaget Futur-E en fullskaleprototyp på den båt som de räknar med ska komma i produktion under 2024.

Målet har från början varit att skapa en superbil – förlåt – superbåt till sjöss, som med gener och själ från gatans muskelknippen, ska ta samma ägare med storm i det blöta.

Om den är snygg eller inte, det lämnar jag åt dig att avgöra. Men Futur-E har packat konceptbåten full med design-godsaker.

Futur-E
Visst tänkte du på en skalbagge? Det gjorde jag. De första testerna gjordes med en konventionell utombordare, som nu fått stryka på foten till förmån för el. (Foto: Futur-E)

Med sax-dörrar och ett skjutbart tak öppnar cockpiten upp sig för ombordstigning på den 17 fot långa sportbåten.

ANNONS

Senaste nytt

Formel-1 ombord

I cockpit, jag menar coupén, är den centrumplacerade förarstolen i fokus. Med en heldämpad stol och en Formel 1-inspirerad ratt är det föraren som satts på piedestal.

Futur-E
Precis som i en Formel-1-bil med centrumplacerad ratt och flipperspel till instrumentpanel. Modernt så det förslår… (Foto: Futur-E)
ANNONS

Parallellt med designen, är det tekniken som Futur-E vill lyfta fram. Prototypen, som just kommit hem från de första provkörningarna, har körts upp till 32 knop med den 115 hästars Mercury Verado som testbåten var bestyckad med.

Ska bli el

Detta är dock bara ett förprov. Nu har utombordaren tagits bort och en elektrisk pod har nu tagit dess plats.

Poden ska sedan skjuta på båten i lugnt mak upp till 12 knop. Sedan fäller föraren ned fyra individuella “foil-ben” som lyfter upp båten ur vattnet.

Vilka farter det sedan kommer handla om är ännu okänt. Folket bakom Futur-E är dock hoppfulla.

Futur-E
Så här fungerar tekniken. Mer än så kan jag inte förklara. Att båten andas framtid och hopp, det visas tydligt. (Foto: Futur-E)

Läs mer:

Om Futur-E och deras visioner här

ANNONS

RIB-Ulimited – nu på el – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS