Dagens PS

Rib Unlimited 6sx – kompromisslös eldrift i perfekt balans

Premiär och omedelbar succé för denna eldrivna Rib. Konstruktionen av två profiler som konstruerat "perfect match" för båtbranschens största segment. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu
Uppdaterad: 25 okt. 2022Publicerad: 25 okt. 2022

Succépremiär för Rib Unlimited 6sx. I helgen var det elbåtsmässa ute på Lindingövarvet. Havet var stilla och himlen var grå men det hindrade inte en stor skara intresserade att komma ut och ta sig en provtur med framtidens fritidsbåtar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tillverkare visade flera elbåtar; Rand, Strana, Bella, Candela, Hwila samt elmotorer från Stream Propulsion, e-Propulsion och SeaDrive fanns på plats.

Nykomlingen Rib Unlimited 6sx stal showen

En nykomling i elbåtsammanhang var Rib Unlimited som stal showen med sin helt nya Rib Unlimited 6xs, en ny 6-metersmodell med eldriven utombordare.

Ribbåtar är mycket populära. De kan kallas för sjöns motsvarighet till vägarnas SUVar. De blir större och större och man hänger enorma motorer i aktern.

Konventionella ribbåtar är optimerade för snabbhet till vilket pris som helst, både vad det gäller pengar och klimatpåverkan. I marknadsmaterialet kan man läsa “så möts prestanda, säkerhet och ekonomi i ett kompromisslöst skede, så du kan njuta av havet.”

Det står inget om att det är omöjlig att föra ett samtal under körning på grund av ljudnivån. Inget om att du stör omgivningen när du kommer farande i högsta fart.

Rib Unlimited 6XS batteriplacering

Under durken och delar av jockysätet finns batteri och ombordladdare. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Inget heller om att du måste köra med fossila drivmedel. Att “njuta av havet” är det inte fråga om. Det enda du kan njuta av är farten, om du överhuvudtaget gör det, och att du kommer snabbt fram.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Stor uppmärksamhet

Den udda fågeln väcker dock uppmärksamhet vid bryggan. Den 6 meter långa Rib Unlimited 6 XS har en (liten) elutombordare i aktern.

Anspråkslöst, inga andra spår annars som skiljer den från en konventionell ribbåt med jockeysäte – ett populärt arbetsredskap hos segelklubbar och båtburna hamnvärdar.

Historien bakom premiären av Rib Unlimited 6xs

På bryggan möter jag två glada herrar. Den ena är Olle Niemer, som sedan 25 år tillbaka varit engagerad i Rib Unlimited – legendar bland rib-entusiaster med intresse för extremt snabba ribbåtar goda för farter över 50 knop.

Två entreprenörer, Olle Niemer och Gordon Strömfelt, som har all anledning att dra på smilbanden efter premiären. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Den andra är Gordon Strömfelt, en inbiten elbilist med vurm för elektrisk framdrift – både på väg och nu även på vatten. Gordon är också delägare och engagerad i Orust e-Boats som utvecklat och tillverkar elbåten Strana.

Strana marknadsförs som en social plattform för umgänge i harmoni med hav och natur.

ANNONS

Ödet förde dem samman

Det var antingen ödet, slumpen eller pandemin som förde dem samman. Två olika discipliner, två olika människor som mötes och enades, med ett mycket lyckat resultat.

Historien bakom Rib Unlimited 6sx startade för bara 3 månader sedan då dessa två motpoler möttes i samband med att Gordon dammsög blocket efter en bättre begagnad båt med lättdrivet skrov – givetvis med tanke på elektrifiering.

Batteriet laddas på 6-8 timmar och skall enligt Rib Unlimited räcka 20-25 Nm vilket lär räcka för de flestas behov för kortare transporter. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Den ribbåt som Gordon då tittade på var konstruerad för extrema hastigheter och därför inte lämplig för planande eldrift i mer sansat fartregister. Säljaren passade därför över bollen till Olle som precis utvecklat ett nytt skrov för energieffektiv framdrift.

Ett lätt planande skrov, utan trim plan eller foils, men med ett tydligt steg midskepps som enligt Olles noggranna beräkningar lyfter båten ur vattnet med bibehållen stabilitet.

Planade redan vid 12 knop och toppade 28 knop

Olle och Gordon beslutar sig för att testa och parar ribben med en eldriven utombordare på 33 kW från det svenska företaget Stream Propulsion och tillhörande 26 kWh batteri.

ANNONS

Resultatet talade sitt eget språk, elutombordaren räckte gott och trots ett batteri på ca 200 kg så planade den redan vid 12 knop. Den första provturen resulterade i en toppfart på 28 knop.

Gordon var nöjd men Olle var inte riktigt tillfreds, hans rib var ju konstruerad för högre fart än så. Ytterligare tester med olika propellrar och motoroptimering resulterade så i en toppfart på 36 knop.

Rib Unlimited

Anspråkslös, praktisk och svarar upp mot ett enormt behov på marknaden. Inga trim plan eller foils, bara ett lätt planande skrov med ett tydligt steg midskepps, ger båten stabiliteten som behövs. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Den optimala kombinationen för räckvidd

Hade man hittat det optimala kombinationen? Den mellan skrov och drivlina, hästkrafter och batteri? Det är ju trots allt räckvidd som är avgörande när man är ute på sjön.

Olle och Gordon gör lite uppföljande tester i olika hastigheter och kan konstatera att att räckvidden i planande fart ligger mellan 20-25 nm – oavsett hastighet på 15-30 knop.

Efter det funderade de kring vad en sådan båt skulle kunna kosta. Målpriset sattes till runt 600.000 kr i grundutförande. Samma båt med en motsvarande konventionell utombordare på 115 kh kostar runt 500 000 kr.

Totalkostnad för ägaren

ANNONS

Trots skillnaden i inköpspris har el-varianten ett mycket attraktivt pris för en båt med dessa egenskaper. Inom bilvärlden pratas det om TCO (Total Cost of Ownership) som man mäter i kronor per mil.

Jag har inte sett liknande beräkningar för fritidsbåtar, här prata vi oftare om antal liter per timme eller per nautisk mil. Men alla ser att denna konfiguration verkar mycket prisvärd, utifrån att man slipper betala för dyrt fossilt bränsle.

 

Marknaden för 6 meters styrpulpet är stor både i Sverige och resten av världen.

Så vad är haken? Räckvidden? Service? Laddningen?

Räckvidden räcker gott och väl. Elmotorn kräver mindre service och underhåll och denna båt kan laddas enkelt i ett vanligt 220-uttag.

Det vill säga nästa överallt. Två hål i väggen, som man sa en gång i tiden, hittar du vid många bryggor, hos marinor och hamnar. Det är allt som behövs för en båttur med eldrift.

Det behöver inte vara mer komplicerat än så här. En optimerad motor på ett optimerat skrov med optimerad placering av batteri. Perfect Match helt enkelt. Foto: Martin Prieto Beaulieu

ANNONS

Provkörningen börjar med krängningstest

Så jag ställer mig i kön och väntar otålig. Och så blir det min tur. På med flytvästen och hoppa i båten. Mitt i hamnbassängen ställer sig Olle och gungar sida till sida, vad gör han? undrar jag.

Han gör en krängningstest för att visar hur stabil båten är. Hemligheten är att båten har en ballasttank i fören som gör att båten blir mycket stabilt.

Denna barlasttank hjälper sedan att balansera båten i längled och underlättar för båten att gå över planingströskeln. Vid acceleration länsas barlasttanken.

Olle styr ut ur hamnen och för fram fartreglaget, accelerationen är påtaglig, man dras bakåt och båten lyfter. På några sekunder är vi upp på 30 knop. Inga problem att göra en snäv u-sväng, båten är stabil. Båten planar redan vid 12 knop.

Kontakten med vattnet är då minimal, på endast tre punkter. Där har vi den mest effektiva marchfarten och behovet av effekt sjunker markant.

Rib Unlimited 6xs är tyst och väldigt lite svall

Tyst gång och väldigt lite svallvågor jämförelsevis med sina konventionella motsvarigheter. Du kan föra ett samtal och njuta av havet utan att störa omgivningen.

ANNONS
Rib Unlimited 6xs

På några sekunder är båten uppe i 28 knop. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Det blev en perfekt matchning det där mötet, mellan skrovexperten och elbilsnörden.

Perfect match

Hur som helst, konceptet döptes till Rib Unlimited 6sx, s som i ”step” och x som i ”electrix”, och visades upp på årets sista flytande elbåtmässa.

Det ska bli riktigt intressant att se hur målpris och prestanda står sig i produktions utförande. Det är bara att konstatera att framtiden för fritidsbåtar är elektriskt – även i planande hastighet.

Hållbar, energieffektivt och betydligt billigare i drift.

Relaterade artiklar:

Årets alla elbåtar 2022. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu

Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.

Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu

Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS