Veckans drömbåt är den svenska superyachten som byggdes för Torsten Kreuger, bror till tändstickskungen Ivar Kreuger. Bröderna var kända för sitt stora intresse för skärgård och snabba båtar.

ANNONS

Torstens ögonsten var den så kallade superyachten United Spirit, tidigare Edi II, som nu återigen är till salu. Köparen blir ägare till en av historiens mest legendariska lustjakter. Dagens PS berättar här hennes i många stycken spektakulära historia.

Torsten Kreuger var verksam som affärsman och var även polsk generalkonsul i Stockholm. På resor i Polen tröttnade snart Torsten på de dåliga vägarna där det med tiden blev ohållbart att ta sig fram med bil.

Ryktet gör gällande att han använde sig av två bilar av märket Rolls Royce, där den ena enbart var fylld med reservdelar.

Att färdas med båt längs med kusten och floden Wisla, och samtidigt arbeta ombord blev istället lösningen på problemet. Torsten lät då beställa motoryachten Edi som fungerade som både arbetsplats och lustjakt.

M/Y Edi byggdes i Darthmouth, England, 1928 och kom att bli den största och vackraste av Torstens totalt 50 båtar. Dessvärre skadades Edi under en anlagd brand i Göteborg 1937 och såldes därefter. Edi var sedan med om en rad äventyr och ägarbyten, men det är en annan historia.

Vi får nog anta att Torsten saknade Edi eftersom han 1938 beställde en 34 meter lång skönhet och döpte henne till Edi II.

1939 sjösattes hon i närheten av Götaverken där hon byggdes. Knut Ljungberg, en av dåtidens mest kända båtkonstruktörer, projekterade och stod för ritningarna.

Edi
Edi II ritades av Knut Ljungberg och byggdes på Götaverken
Foto: Navark Handels AB

 

ANNONS
ANNONS

Skrov helt i aluminium

Skrovet byggdes helt i flygplansaluminium och vilket resulterade i ett starkt och lätt skrov.

Kreuger superyacht
Skrovet byggdes helt i aluminium och var starkt och lätt.
Foto: Sjöhistoriska museet

 

Flygmotorer från Rolls-Royce

Med Torstens stora intresse för snabba båtar var det då kanske inte konstigt att Edi II försågs med tre Rolls-Royce Merlin V12 bensindrivna flygplansmotorer.

Redan från start och ända in på 1980-talet var Edi II känd som världens snabbaste lyxjakt och var så fram till 2010 – men då med nya motorer – endast slagen av Aga Khans Shergar.

lyxyacht Edi II
Edi II utrustades med flygplansmotorer från Rolls-Royce
Foto: Varshistoriska föreningen

Uppfinnare tar över

Torsten ägde båten fram till sin död 1973, och köptes ett antal år senare av uppfinnaren Sven Jönsson. Tanken var att rusta upp Edi II till en veteranbåt, men de planerna fick snart skrinläggas då Edi II var i alltför dåligt skick.

Dessutom skulle det ha varit en alltför kostsam affär då skrovet var alldeles buckligt. Istället kom han på den briljanta lösningen att med ett speciallim sätta ett nytt skrov utanpå det gamla.

Nytt skrov – plast utanpå aluminium

Det nya skrovet bestod av ett 30 mm tjockt cellplastskikt och täckt med ett yttre lager av glasfiberlaminat. Den bedagade Edi II fick på så vis ett delvis nytt skrov, som till på köpet var det närmaste underhållsfritt.

Den berömde designern Tony Castro anlitades därefter för att skapa inredningen.

ANNONS
ANNONS
Kreuger superyacht
Den kände designern Tony Scott anlitades för att inreda lyxyachten
Foto: Navark Handels AB

 

Kungen vill köpa

1992 blev det så finanskrasch på nytt och det saknades pengar för att slutföra projektet. Sven hade då lagt ned ungefär 30 miljoner på renoveringen.

Edi II fick säljas på auktion och det sägs att vår nuvarande kung var på väg att slå till. Hon hamnade i stället i utländska händer med hemmahamn i Anitbes på franska Rivieran.

Kungen behövde nog inte fälla många tårar då han och drottningen enligt ryktet ofta var gäster ombord. Med det nya namnet United Spirit blev lyxjakten känd som ”The fast Swede” eller The ”Speeding Swede”.

Antibes fast
På den franska rivieran var United Spirit känd som ”The fast swede”.
Foto: Varvshistoriska föreningen

Två entreprenörer

I mitten av 90-talet hade Sven Jönsson och Dag Landvik, entreprenören bakom Tempur-madrassen, och ägare till Fagerdala-gruppen, varit i kontakt med varandra för att kommersialisera Svens uppfinning att göra oljetankers osänkbara genom ett dubbelskrov.

Det var bara ett problem, det fanns inga demonstrationsbåtar tillgängliga med skrovsystemet. Det behövdes dessutom ett klassningsgodkännande, vilket krävde en mycket stor uthållighet.

Först 2002 då Fagerdala sålde sin huvudverksamhet Tempur, kunde Sven och Dag fortsätta med projektet.

Under denna tid var United Spirit återigen till salu. 2004 genomfördes en helrenovering och United Spirit fick nya motorer.

United Spirit
2002 kunde det nybildade bolaget Fagerdala Marine Systems AB, med Dag Landvik i spetsen köpa United Spirit
Foto: Navark Handels AB

 

ANNONS
ANNONS

Hur länge Dag Landvik och Fagerdala var ägare till United Spirit är något oklart, med sedan 2020 är hon tillbaka under svensk flagg och nu som sagt till salu på nytt.

United Spirit med sin över 80 år historia mäter 34 meter i längd och nästan fem meter i bredd. Med sina totalt sex hytter finns plats för åtta gäster samt fyra i besättningen.

Här finns allt för en riktig lyxig vistelse på havet. Panel i amerikansk ek och mjuka mattor bidrar såklart till en bekväm resa, för att inte tala om hytter med både inbyggda garderober, badrum och TV.

United Spirit
Hytterna ombord är lyxigt inredda med inbyggda garderober.
Foto: Navak Handels AB

 

United Spirit förmedlas genom svenska Navark Yachtbrokers  och priset är 2 750 000 euro – alltså motsvarande cirka 28 miljoner kronor.

Läs mer om United Spirit här

Läs mer om en annan yacht med spännande historia här [Dagens PS]