Den franska elmotortillverkaren Temo är på väg att släppa en båtmotor med lite mer kraft än de tidigare varianterna. Temo 1000 är liksom föregångaren främst till för jollar, men den kan också användas som extramotor till segelbåtar.

ANNONS

Elmotorerna tar sakta men säkert över även i båtsektorn. Små och lätta elmotorer för kortare sträckor är fortfarande ett populärt alternativ även om mer kraftiga elmotorer för båt också börjar vinna mark.

Temo 1000 är ett exempel på just en lätt motor för kortare turer. Den har högre effekt än föregångaren Temo 450, skriver sajten Yachting World. Den motsvarar ungefär 3 hk i en förbränningsmotor. Den kan driva fram en mindre jolle eller fungera som hjälpmotor till en segelbåt på ungefär åtta meter.

Temo 1000 är lite större än versionen 450. Den tidigare är formad som ett rör, den senare mer som en avlång låda. Rörkonstruktionen, som liknar en paddel, fungerar inte för den kraftigare motorn, konstaterar designern Justine Perussel i Yachting Yorld.

Byt Temo 1000 mellan båtar

”Propellern tenderar att komma upp ur vattnet för lätt och de mycket högre akterspegelna på små segelbåtar gör ergonomin olämplig. Det är därför vi valde en mer klassisk form”, säger Perussel.

Motorns design bär med sig en del viktiga fördelar. Den har ett smalt akterspegelsfäste som gör att höjden på motorn kan justeras för att exakt passa höjden på akterspegeln. Den är lätt att montera och ta loss.

ANNONS
ANNONS

Småbåtsägare som har sina båtar på ett och samma ställe behöver därför inte två separata utombordare – för att flytta motorn mellan en mindre segelbåt och jollen krävs bara några enkla handgrepp.

Motorn väger bara 10 kilo om batteriet på 5 kilo tas ur, så det går bra att bära den. Batteriet på 740 Wh har en räckvidd på 45 minuter vid full hastighet.  I marschfart räcker det en timme.

Läs också:

Ny form på båtmotor ger nya möjligheter [Dagens PS]
Elektrisk utombordare utmanar bensinrivalerna [Dagens PS]