Ett segelfartyg som är 200 meter långt, som kan frakta 7000 personbilar. Det kan bli verklighet om fyra år – när ett av Sveriges största rederier planerar att sjösätta sina nya jättesegelbåtar. 

annons
annons

Än så länge är det bara en sju meter lång prototyp som går genom tester.

Men ett av Sveriges största rederier, Wallenius Marine – har tillsammans med fartygsindustrikonsultbolaget SSPA och Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, utvecklat ett helt nytt koncept för vinddrivna fartyg.

Det handlar egentligen om en urgammal teknik som har 6000 år på nacken – när Wallenius Marines nya segelfartyg Oceanbird ska frakta tusentals personbilar – med 90 procent mindre utsläpp av växthusgaser jämfört med dagens dieselfartyg.

Många skeptiska

Något som fått många att höja på ögonbrynen.

”I början var de flesta i branschen klart skeptiska till vår idé. Många tyckte det verkade fancy men trodde aldrig att det skulle bli verklighet”, säger Per Tunell, chief operating officer på Wallenius Marine, till Di.

Numera har dock osäkerheten vänt markant.

”Men nu har vi kommit så långt så acceptansen har blivit väldigt mycket bättre. Dialogen nu går snarare i termer av hamnar som bönar och ber om att få bli den första att få ta emot vårt fartyg. Lastägare likaså, de säger att det stämmer perfekt överens med deras hållbarhetsambitioner,” fortsätter Per Tunell.

Flygplansvingar 

Det handlar dock inte om segel i ordets bemärkelse, utan Oceanbird kommer i stället ha något som liknar flygplansvingar – som kan skjutas upp och ner som teleskopstänger så att de sträcker sig 45 till 100 meter över havet – beroende av vindförhållanden.

Wallenius Marines räknar med att ha en färdig produkt för beställning under 2021 – som sedan kan sättas i produktion i slutet av 2024.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Elbilens bakomliggande miljöproblem