Dagens PS

Efterlyst: Hjälp oss hitta Jussi Björlings Lillan

Lillan
Glatt styrande Sjöexpress-racern Lillan. Jussi Björling trivdes med det lugn och den ensamhet som skärgården bjöd. (Foto: Sjöexpress arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 24 apr. 2023Publicerad: 24 apr. 2023

Svenska klassiker: Sedan 1995, då svenska klassiska båtar började köpas upp av utländska spekulanter, har ungefär 600 båtar lämnat landet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bland dessa är det några som verkligen skulle behöva komma tillbaka. Jussi Björlings Lillan är en av dem.

Det är något med proveniens. Något som skiljer två identiska saker från varandra. Där den ena är en vanlig trevlig pryl, men där den identiskt likadana får en helt annan uppmärksamhet – bara för att den har en intressant historia.

Så är det med Lillan. En av Sjöexpress seriebåtar från 1939.

Efter att Henning Forslund 1936 infört designkonceptet ”Den nya linjen”, hade lillebror Gideon Forslund skapat en serie snygga snabbgående båtar – från minstingen på dryga 6,5 meter, till den största på nästan 12.

Lillan

Full fart under Motor Yacht Societys 20-årsjubileum 1991. (Foto: Hans Værnéus)

En av varvets kunder var hovsångaren Jussi Björling. En stor personlighet, med en stämma som täckte världens alla operahus, men också med ett självförtroende som kanske var några nummer för stort.

Sökte modernare båt

Hur som – 1939 ville Jussi byta in sin gamla Sjöexpress-båt mot något nytt och fräscht.

ANNONS

Då Jussi hade kopplingar till både Stockholms skärgård och skärgården utanför Stenungsund på Västkusten, föreslog Henning ett exemplar av varvets 7,5-meters-skrov.

Skrovet gick att få med tre alternativa överbyggnader; som öppen utility, med coupé eller som däckad runabout.

Lillan

Raka, rena linjer och nästen helt fritt från krom. Det var båtens egna linjer som skulle få tala. (Foto: Gun Værnéus)

Jussi, som ville ha en praktisk båt för sina turer, bland annat ut till havsbandet, gillade Hennings förslag och valde en båt med den öppna lösningen.

Båten beställdes men hann inte leveras innan andra världskriget rullade in och fördröjde allt vad motorbåtsåkande hette.

1946 levererades båten till slut och döptes till Lillan. Lillan blev verkligen Jussis båt under 1950-talet och användes flitigt med sommarstället i norra skärgården som bas.

ANNONS

Senaste nytt

Snackisen i Hammarbyhamnen

När jag började tycka gamla mahognybåtar var kul i slutet på 1980-talet, var ryktet om att Jussis gamla Sjöexpressbåt låg under en tveksam press i Hammarbyhamnen, en av snackisarna.

ANNONS

Och när kamrat Mathias Strömberg med far sedermera tog tag i projektet och skapade en fantastisk racer av henne, så var det just vetskapen om att Lillan var Jussis gamla racer, som var ryggraden i henens existens.

Lillan

Såhär ser de sista spåren ut efter Lillan. Liggande i ett ganska så tveksamt skick i en lagerlokal i Holland. Var är hon nu? Det skulle vara riktigt kul att få hem henne igen. (Foto: Botentekoop.nl)

Sedan hamnade hon tillsammans med så många andra båtar i Holland och där har vi tyvärr tappat bort henne idag.

Så springer du på en gammal öppen Sjöexpress-racer på ett varv nere i Holland – snälla tipsa mig så står jag och Mathias beredda med bil och trailer för en insats.

Läs mer här:

Om Jussi Björling

Svenska klassiker: Var är Senorita Mercedes?

Svenska klassiker: Prins Bertils Bugatti T35

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS