Om Max Gumpels Mercerdes är en av de mer pampiga bilarna som gått på Svenska gator, så är Prins Bertils Bugatti 35-C en av de mest ikoniska.
Svenska Klassiker - Prins Bertils Bugatti 35
Mest läst i kategorin
Prins Bertil, allas vår motorprinsen. En man från Hovet men en man av folket. Han som vann allas sympatier och som stod högst i kurs bland de kungliga, år efter år.
Motorprinsen ja. Han som älskade bilar och som genom hela sitt liv såg til att ha bilar omkring sig. Ibland mycket speciella och ibland lite mer vardagliga val.
En blå sportbil
Bilen han mest förknippas med fortfarande, är märkligt nog i stort sett den första han sågs i av allmänheten. Bland proffsen heter bilen Bugatti nr 4791, bland oss lite vanligare Bugatti Type 35. Men hos de flesta är den nog bara den gamla blå sportbilen.
Bugatti Type 35 nummer 4791, levererades 10 juli 1926 tillsammans med två systerbilar till Bugattis showroom i Paris. Utrustad med den lilla hästsko-kylaren och aluminiumhjul erbjöds den till salu för hugade spekulanter för den ringa summan av 84.000 franc.
Senaste nytt
Med eller utan kompressor
Type 35 var en riktig sportbil. Den 2-liters raka åttacylindriga motorn gick att få både med eller utan kompressor. Det sägs att bilen mellan 1926 och 1934 ägdes av Ettore Bugattis son, Jean, för eget personligt bruk och därför inte deltog i några tävlingar.
Många av bilarna kördes hårt i tävlingar men vår, nummer 4791, sågs först i racingsammanhang den 10 juli 1934.
Då deltog den i ett 10-timmars-lopp arrangerat på racerbanan Spa av Belgium Royal Automobile Club. Om det var där Prins Bertil såg bilen första gången eller inte – det vet vi inte idag.
Men i juli 1937 då landade nummer 4791 i Sverige och det 31 juli samma år registrerades bilen i Sverige på HKH Prins Bertil och fick nummer A1434.
Prins Bertil kom att ha bilen för personligt bruk under i stort sett två år innan han sålde bilen vidare redan 14 juni 1938 till Kjell Grauers, son till den framgångsrike Stockholmsbaserade bilhandlaren Ernst Grauers.
Sedan kom bilen att vandra mellan ett antal ägare före och efter kriget. Hittades 1966 i ett mycket tveksamt skick av Stockholmaren Per Larsson, som genomförde en omfattande renovering.
Per kom att bli mycket fäst vid bilden och behöll den ända till 2013. Då köptes den i Frankrike, dit Per passande nog hade flyttat, och nu är den alltså åter till salu.
Denna bil med en tydlig koppling till det svenska kungahuset och kanske den bil som bäst förknippas med motorprinsens stora motorintresse, borde verkligen hem till Sverige igen.
Vem är du som ser till att detta blir möjligt?
PS. En av många historier som cirkulerar kring Prins Bertil och hans bil-intresse är att han tävlade på 1930-talet under pseudonymen Monsieur Adrian. Vi har försökt hitta belägg för detta i resultatlistor och äldre motorpress, men utan resultat.
Vet du om detta är sant eller bara en skröna som borde tas död på? Hjälp oss gärna med fakta i fallet.
Läs mer om:
Hur du köper hem Prins Bertils Bugatti
Köp klockan som matchar din Bugatti
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.