Dagens PS

Svenska Klassiker - Prins Bertils Bugatti 35

Prins Bertil Bugatti
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 12 apr. 2023Publicerad: 28 mars 2023

Om Max Gumpels Mercerdes är en av de mer pampiga bilarna som gått på Svenska gator, så är Prins Bertils Bugatti 35-C en av de mest ikoniska.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Prins Bertil, allas vår motorprinsen. En man från Hovet men en man av folket. Han som vann allas sympatier och som stod högst i kurs bland de kungliga, år efter år.

Prins Bertils Bugatti

Går det att få en bil att andas mer 1930-talsrace än denna? (Foto: williamianson.com)

Motorprinsen ja. Han som älskade bilar och som genom hela sitt liv såg til att ha bilar omkring sig. Ibland mycket speciella och ibland lite mer vardagliga val.

En blå sportbil

Bilen han mest förknippas med fortfarande, är märkligt nog i stort sett den första han sågs i av allmänheten. Bland proffsen heter bilen Bugatti nr 4791, bland oss lite vanligare Bugatti Type 35. Men hos de flesta är den nog bara den gamla blå sportbilen.

Prins Bertils Bugatti

Den tidigaste tävlingsbilden på Prins Bertils Bugatti för från 1934 i Belgien. (Foto: Arkiv)

Bugatti Type 35 nummer 4791, levererades 10 juli 1926 tillsammans med två systerbilar till Bugattis showroom i Paris. Utrustad med den lilla hästsko-kylaren och aluminiumhjul erbjöds den till salu för hugade spekulanter för den ringa summan av 84.000 franc.

ANNONS

Senaste nytt

Med eller utan kompressor

ANNONS

Type 35 var en riktig sportbil. Den 2-liters raka åttacylindriga motorn gick att få både med eller utan kompressor. Det sägs att bilen mellan 1926 och 1934 ägdes av Ettore Bugattis son, Jean, för eget personligt bruk och därför inte deltog i några tävlingar.

Prins Bertils Bugatti

Det är inte mycket till komfort ombord. Men det är väl så det ska vara i en klassisk 1930-tals sportbil. (Foto: williamianson.com)

Många av bilarna kördes hårt i tävlingar men vår, nummer 4791, sågs först i racingsammanhang den  10 juli 1934.

Då deltog den i ett 10-timmars-lopp arrangerat på racerbanan Spa av Belgium Royal Automobile Club. Om det var där Prins Bertil såg bilen första gången eller inte – det vet vi inte idag.

Prins Bertils Bugatti

Den blåa Bugattin har just landat i Göteborg. Prins Bertil verkar dock fått något annat att fundera på för tillfället. (Foto: IBL:All over press)

Men i juli 1937 då landade nummer 4791 i Sverige och det 31 juli samma år registrerades bilen i Sverige på HKH Prins Bertil och fick nummer A1434.

Prins Bertil kom att ha bilen för personligt bruk under i stort sett två år innan han sålde bilen vidare redan 14 juni 1938 till Kjell Grauers, son till den framgångsrike Stockholmsbaserade bilhandlaren Ernst Grauers.

Prins Bertils Bugatti

Prins Bertil ute på tur med Bugattin. Med tanke på skyltarna på bilarna i bakgrunden, så är det kanske Frankrike bilden är tagen. Kanske till och med innan han tog hem bilen till Sverige. (Foto: williamianson.com)

ANNONS

Sedan kom bilen att vandra mellan ett antal ägare före och efter kriget. Hittades 1966 i ett mycket tveksamt skick av Stockholmaren Per Larsson, som genomförde en omfattande renovering.

Prins Bertils Bugatti

Originalmotorn till bilen står numera bredvid. Men vacker som den är, så går den lika gärna att ha som ren konst på kontoret som drivkälla i bilen. (Foto: williamianson.com)

Per kom att bli mycket fäst vid bilden och behöll den ända till 2013. Då köptes den i Frankrike, dit Per passande nog hade flyttat, och nu är den alltså åter till salu.

Prins Bertils Bugatti

Varsågod och sitt. Är det du som blir bilens näste svenske chaufför? (Foto: williamianson.com)

Denna bil med en tydlig koppling till det svenska kungahuset och kanske den bil som bäst förknippas med motorprinsens stora motorintresse, borde verkligen hem till Sverige igen.

Vem är du som ser till att detta blir möjligt?

PS. En av många historier som cirkulerar kring Prins Bertil och hans bil-intresse är att han tävlade på 1930-talet under pseudonymen Monsieur Adrian. Vi har försökt hitta belägg för detta i resultatlistor och äldre motorpress, men utan resultat. 

Vet du om detta är sant eller bara en skröna som borde tas död på? Hjälp oss gärna med fakta i fallet.

ANNONS

Läs mer om:

Hur du köper hem Prins Bertils Bugatti 

Svenska Bugatti-klubben

Köp klockan som matchar din Bugatti

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS