Dagens PS

Äntligen ett lyckligt slut - klassiska s/y Gandul räddas

Äntligen ett lyckligt slut för vackra s/y Gandul. Här sjösätts hon våren 2022 på Blombergs Varv, Tor Hedvall och Sascha Janke, Gandul står och sväller medan pumpen jobbar för fullt. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu
Uppdaterad: 23 juli 2022Publicerad: 21 juli 2022

Äntligen ett lyckligt slut för vackra s/y Gandul. Den kampanj som Svenska skärgårdskryssareförbundets renoveringsfond lanserade för att ”Rädda Gandul” gav resultat. Som Dagens PS skrivit om i tidigare artiklar har det varit många som bidragit till att rädda henne.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu seglas s/y Gandul ner till Västervik för att medverka i Classic Boat Meet den 20 till 24 juli. Där kommer båten överlämnas till sin nya förvaltare Utbildningsrederi AB i Göteborg.

Ritades av Axel Nygren och byggdes av August Plym

Det fanns flera skäl för att rädda Gandul till eftervärlden. Båten är en unik jakt som byggdes 1895 till Kungliga Svenska Segelsällskapet (KSSS) och var deras tredje lottbåt. Den ritades av Axel Nygren (1865-1935) och byggdes på på Stockholms Båtbyggeri i Liljeholmen av den kände August Plym.

Tor Hedvall med Erika Zillen Hammarlund och Per Hammarlund förbereder s/y Gandul inför veteranbåtsfestivalen på Galärvarvet. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Det kulturhistoriska värdet av Gandul har bekräftats av expertmyndigheten och olika träbåtsexperter, bland annat båtbyggare och författaren till boken “Stora boken om träbåtsrenovering” Thomas Larsson.

Gandul

Upptagning hösten 2021 på Blombergs Varv, Hans Samuelsson, Svenska skärgårdskryssare förbundets ordförande och träbåtsspecialisten Bobby Cyrus tvättar skrovet. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

ANNONS

Senaste nytt

Privata initiativ räddar kulturarvet

Ändå är det privata initiativ som gör att Gandul nu får en förvaltare som kan ta sig an behövliga renoveringssatser. Idag står sådana privata initiativ för bevarandet av större delen av den samlade flytande kulturarvet runt om i landet.

ANNONS

Ganduls historia är inte unik. Som många gamla träbåtar finns här mycket dramatik och en tragisk bakgrund till det skick hon blivit lämnad i. Historien med Gandul är lång och det såg ut som att den nyligen skulle nått sitt slut.

Som många gånger tidigare är det Svenska Skärgårdskryssare Förbundets (SSKF) renoveringsfond som fått rycka in med en räddningsinsats.

Entusiaster och privata sponsorer ryckte ut

Under ledning av dess ordförande och träbåtsaktivisten Tor Hedvall tog man provisorisk hand om båten och började en utredning och ordna med pappersarbetet.

Med hjälp av sponsorer bland annat Thomas Häggström med sitt varv, Blombergs varv, på Ramsö utanför Vaxholm erbjöd vinterplats under tak. Sedan satte man igång jakten på någon som skulle ta an sig båten. Broschyrer, tröjor trycktes upp och budkavel spred sig över hela träbåtssverige.

Gandul

Gandul (längst fram i vit) bland andra skönheter på Blombergs Varv på Ramsö.(Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Dagens PS bidrar genom att lyfta frågan publikt

Ett rop på hjälp fick sitt eko i seglarvärlden genom artikeln Upprop: Dags att rädda den 127-åriga skönheten S/Y Gandul här på Dagens PS i våras.

ANNONS

Artikeln fick sedan en uppföljare: Upprörda känslor i den klassiska båtvärlden av Dagens PS chefredaktör  Mikael Gullström. Denna kulturskatt skulle räddas och skrotning “is not an option”.

Många visade intresse för båten, men det är ett stort åtagande att ta på sig renoveringen av denna historiska jakt. Det uppskattas kosta minst ett par miljoner att få henne till originalskick inklusive gaffelrigg.

Rädda Gandul tröjor trycktes upp inför Veteranbåtsfestivalen i Galärvarvet i maj. Tor Hedvall berättar Ganduls historia för Claes Frisk och Per Carlsson (Ägarna av mahognyslupen Lången, från 1905 som vi har skrivit tidigare om här på Dagens PS). (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Genombrottet kom i maj

Veteranbåtsfestivalen vid Galärvarvet på Djurgården kom genombrottet. Bengt Johansson och Susanne Carlsdotter på Utbildningsrederi AB visade intresse och på plats avtalades om att de skulle ta över förvaltningen och renovera Gandul.

Utbildningsrederiet har en mycket intressant verksamhet, de kombinerar arbetsträning med att renovera båtar och fordon. De driver även Marinskroten och Göteborgs Skeppshandel. Det är verkligen glädjande att man kan kombinera dessa två ädla syften, hjälpa människor och ta hand om vår gemensamma kulturarv.

Tidigare räddningsaktioner

Utbildningsrederiet har tidigare uppmärksammats i samband med en annan räddningsaktion. Då var den  salongsbåten Ruter Damen från 1914, ritad av Victor Israelsson, som räddades från uppsågning i Norge.

ANNONS

Den Svenska Salongsbåten Ruter Damen hittades i Norge i ett bedrövligt skick. Det tog endast 1 vecka att samla in de 40.000 kronor som behövdes för bekosta transporten till Utbildningsrederiet i Göteborg, Ruter Damens nya hem. (Foto: Anders Værnéus)

Anders Værnéus och donationer av många privatpersoner lyckades samla kostnaderna för transporten från Norge. Utbildningsrederiet tog sig an båten och startade renoveringen. Renoveringsarbetet pågår och kan följas på Facebook. Är du i Göteborg, tveka inte att göra ett studiebesök.

Nu kommer Utbildningsrederi AB att ta sig an s/y Gandul. Arbetet beräknas ta minst ett par år. Därefter får man se vem som tar stafettpinnen.

Gandul

Lars Nordlund, SSKFs sekreterare, styr Gandul mot Västervik för att delta i Classic Boat Meet 2022. (Foto: Tor Hedvall)

Renoveringsfonden fortsätter sitt arbete med att rädda vårt flytande kulturarv, det går inte en vecka utan att telefonen ringer. Båtar som ligger på land övergivna, båtägare som på grund av ålder eller annat måste sälja sina båtar men söker värdiga förvaltare.

Tveka inte att stödja detta arbete genom sponsring och donationer.

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu

Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.

Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu

Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS