När räckvidden inte är nog på Volkswagens nya elbil så kan man ta till en bensinmotor. Den oväntade nyheten bekräftades nyligen.
Volkswagens nya elbil har oväntat tillval


Mest läst i kategorin
Volkswagen håller fortfarande på att jobba på sin nya elbilsplattform SSP. Nu står det klart att SSP-plattformen får plats för en bensinmotor som räckviddsförlängare – en teknik där motorn laddar batteriet men inte driver hjulen direkt, förklarar sajten Carup.
Läs också: Avslöjad: Volkswagens elbil för 230 000 kr. Dagens PS
Oklart om Europalansering
Tekniken, känd från bland annat BMW i3, har blivit populär igen i Kina och Volkswagen planerar redan en sådan modell för den kinesiska marknaden. Det är dock osäkert om tekniken kommer till Europa, då vd:n Thomas Schäfer tycker att lösningen är för dyr.
Senaste nytt
Volkswagen försenade flera gånger
Volkswagen:s nya elbilsplattform SSP har försenats flera gånger. Utvecklingen har kantats av problem, särskilt kring mjukvara, vilket skjutit upp lanseringen, något som Dagens PS har skrivit om tidigare.
Nu har plattformen nått ett viktigt steg, “Architecture Freeze”, vilket innebär att grundstrukturen är fastställd och inga större ändringar väntas.
SSP-plattformen ska ge elbilar med längre räckvidd, snabbare laddning och självkörande funktioner. Första modellen väntas 2028 – en Audi. Plattformen möjliggör även 800-voltsteknik för snabbare laddning och nya batterier som kan sänka kostnaderna med upp till 20 procent.

Volkswagen satsar på inhemsk tillverkning
Tillverkningen av komponenter ska ske i tyska Kassel, vilket tryggar arbetstillfällen för de 15 100 anställda där.
Fram tills de nya elbilarna är redo satsar Volkswagen på en förbättrad version av nuvarande MEB-plattformen, kallad MEB+. Fordonen kommer bland annat få kostnadseffektiva LFP-batterier och ny design för ID-modellerna.
Volkswagens tidigare mål inte realistiska
Enligt den Electrive överväger bilföretaget att förlänga erbjudandet av bensin- och dieselbilar för modeller som Golf, T-Roc och Tiguan också. Dessa modeller skulle kunna få en ny uppdatering under 2030-talet, vilket tidigare inte varit planerat. Även Audi överväger att förlänga livscykeln för bland annat A3.
Bakgrunden är att övergången till elbilar går långsammare än förväntat, vilket gör att Volkswagens och Audis tidigare mål inte längre anses realistiska.
Volkswagen satte 2022 som mål att bli ett helt eldrivet varumärke i Europa senast 2033.
Läs även: Trots konkurrensen – Volkswagen fortfarande svenskarnas favorit. Realtid

Journalist och kommunikatör samt kultur- , film- och tv-vetare. Bakgrund från lokalpress, kändistidningar, kvällspress, medlemstidningar och branschmedier. Med ett särintresse för försvarsfrågor.

Journalist och kommunikatör samt kultur- , film- och tv-vetare. Bakgrund från lokalpress, kändistidningar, kvällspress, medlemstidningar och branschmedier. Med ett särintresse för försvarsfrågor.