Dagens PS

Stor nyhet för Europas bilägare: Fem minuter räcker

Stella Li har avslöjat att BYD:s snabbladdare ska komma till Europa. (Foto: BYD)
Stella Li har avslöjat att BYD:s snabbladdare ska komma till Europa. (Foto: BYD)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 05 juni 2025Publicerad: 05 juni 2025

Framtiden för elbilar i Europa kan snart se annorlunda ut när en stor aktör inom fordonsindustrin avslöjar sina planer på att etablera ett omfattande nätverk av laddstationer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Detta initiativ, som redan har visat sig framgångsrikt på andra marknader, syftar till att dramatiskt förbättra laddningsmöjligheterna för elbilsägare och därmed öka förtroendet för elektrifierade fordon på kontinenten.

Planerna presenterades nyligen i Bryssel, där företagets vice vd gav insikter i hur det nya nätverket ska bidra till en snabbare övergång till elektrisk mobilitet.

Expressladdning snart i Europa

Den kinesiska fordonsjätten BYD, som redan har ett växande nätverk av kraftfulla laddare i Kina, siktar nu på att bygga ut ett liknande nätverk i Europa. Stella Li, vice vd för BYD, meddelade att företaget avser att bygga ut dessa laddstationer under de kommande tolv månaderna.

Insidan på en BYD Tang för den som vill se. (Foto: BYD)
Insidan på en BYD Tang för den som vill se. (Foto: BYD)

Även om det exakta antalet laddare i Europa inte specificerades, har BYD i Kina nyligen ingått nya partnerskap för att utöka sitt nätverk med ytterligare 15 000 laddstationer, utöver de 4 000 som redan var planerade. Redan idag finns det omkring 500 sådana laddare i över 200 städer i Kina.

BYD:s laddnätverk i Kina presenterades först i mars, inför lanseringen av företagets elbilar Han L och Tang L. Dessa modeller uppges kunna laddas inom bara fem minuter med de kraftfulla laddarna och säljer väl både i Kina och Europa.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Försäljningsframgångar bäddar för mer produktion

Li avslöjade att BYD:s försäljning i Europa ökar med 10 procent varje månad. Om denna positiva trend fortsätter, kommer BYD att etablera fler produktionsanläggningar på kontinenten i framtiden.

ANNONS

“Vi ska bygga i Europa för att sälja i Europa. Vi satsar långsiktigt. Vi är här för att stanna”, sade Li.

Hon betonade företagets ambition att bli en ledande aktör på den europeiska marknaden för både helt elektriska fordon och laddhybrider senast år 2030.

En produktionsanläggning i Ungern öppnas redan i slutet av detta år, och ett nytt forsknings- och utvecklingscenter samt huvudkontor kommer att etableras i Budapest.

Sverige först ut: Cadillac satsar allt på el med VISTIQ

Cadillac, det ikoniska amerikanska bilmärket, markerar en viktig milstolpe i sin europeiska expansion med lanseringen av den helt eldrivna suven VISTIQ i

Kraftfull laddning kan belasta elnätet

Laddning med mycket hög effekt har dock sina utmaningar. Tekniken är primärt riktad mot tung långväga transport, där snabb laddning är av avgörande betydelse för verksamheten. Enligt rapporter från april i år har BYD medgett den potentiella belastning som denna typ av laddning kan medföra för elnätet.

De kraftfulla laddarna kan inte installeras var som helst och kräver betydande elektrisk effekt för att kunna fungera med full kapacitet, vilket ökar belastningen på elnätet. Detta innebär att de utlovade laddningshastigheterna inte alltid är möjliga att uppnå i praktiken.

Erfarenheter från verkliga scenarier visar att elbilsförare inte alltid uppnår de annonserade laddningshastigheterna. Rapporter i april visade att även fordon som marknadsförs som kapabla att ladda 80 procent på 15 minuter, i praktiken ofta kräver närmare 30 minuter eller längre.

BYD planerar att installera sina laddstationer vid återförsäljare och för redan utforskande samtal med lokala partners för att säkerställa en smidig implementering.

ANNONS

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Snabbhet och enkelhet i fokus

De ultrasnabba laddarna använder en 1 000-voltsarkitektur, vilket möjliggör laddningstider jämförbara med att tanka en bensindriven bil. Systemet tillåter även bilar med äldre batteriteknik att ladda 20 till 30 procent snabbare.

“Detta kommer att bli en omvälvande förändring som kommer att öka konsumenternas förtroende för eldrift”, menade Li.

I Belgien har BYD för närvarande 16 återförsäljare, varav tre i Bryssel, Antwerpen och Gent drivs av företaget självt. Företaget siktar på att ha minst 20 återförsäljare i landet i slutet av detta år.

Din Volkswagen blir en kassako: Ny teknik sänker elkostnaden

Sverige står inför en betydande förändring i hur hushåll och elnät interagerar, tack vare introduktionen av dubbelriktad laddning från Volkswagen. Denna

Missa inte:

Frågesport: Minns du ditt svenska 70-tal? News 55

Bill Gates skänker nästan hela sin förmögenhet – till Afrika. E55

ANNONS

Efter glädjesiffran – räntesänkning till midsommar? Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS