Allt fler européer väljer tåget. Samtidigt hotas det av extremt väder och extrema kostnader för att hantera det. Här är tågens Moment 22.
Nu hotar klimatförändringen även tågen
Mest läst i kategorin
Europas järnvägar får alltfler passagerare och promotas intensivt. Samtidigt står de inför en ny era, driven av just de faktorer som får fler att välja tåget.
Därav vädertunneln vid Rail Tec Arsenal i utkanten av Wien.
Där testas 15 tåg varje år åt tåg- och spårvagnsföretag från olika länder, likväl som här testas flygplan och blar.
I tunneln finns, som man beskriver det ”så dåligt väder som du behöver” och det stämmer – tunneln kan simulera allt från -45 grader C till +60 grader C liksom som en imponerade bredd av vindstyrkor.
Klimatet styr
Orsaken till tunnelns betydelse för att testa tåg är, lika självklart, att det är mer extremväder, ett hetare jordklot och stora klimatförändringar i övrigt som formar även den spårbundna trafikens framtid.
”Mycket av nationell likväl europeisk politik handlar om att främja järnvägstransporter, men samtidigt finns det en brist på långsiktig anpassning”, säger Tania Martha Thomas, forskare på Climate Chance i Paris, hos Bloomberg.
Anpassningstakten verkar inte hänga med takten i observerade förändringar i klimatet”.
Senaste nytt
”Finns en risk”
Noel Dolphin, chef för brittiska projekt på Furrer+Frey, ett företag som arbetar med elektrifiering av järnvägar, håller med.
“Det finns en risk att det blir en självuppfyllande profetia. Extremer i klimatet gör järnvägen opålitlig, vilket flyttar människor till bilar, vilket ökar koldioxidutsläppen, vilket gör allt mer opålitligt, eftersom vi får mer och mer extremt väder”.
Ett annat problemområde är erosionen. Nyligen har ett projekt, med en kostnad på motsvarande 2,2 miljarder kronor, genomförts i Devon för att bygga en strandvall och säkra en klippa med nät och spik.
Projektet har gjorts för att skydda en järnvägslinje som byggts om efter att ha spolats bort av en storm i februari 2014.
Flyttas inåt landet
Vid kusten norr om Barcelona finns Maresme-linjen, en järnvägssträcka längs kusten.
Den är aktuell för en flytt inåt landet, för att skydda sträckan mot vågor, stormar och erosion framöver.
De här behoven upptäcks parallellt med att järnvägsresandet åker. Efter en nedgång under pandemin reste européer nästan lika många mil med tåg 2022 som 2019.
Dessutom planeras nya sträckningar och nya linjer med nattåg.
Blev för dyrt
Ibland har kostnaden knäckt ambitiösa satsningar, som i brittiska projektet High Speed Two, som förband London med Leeds och Manchester.
Det var ett paradexempel på en satsning med klimat- och hållbarhetshänsyn men även ett av de dyraste järnvägsprojekten i världen.
Stoppades av regeringen
Kostnaden landade på motsvarande 5,2 miljarder kronor – per mil.
Förra året stoppade den brittiska regeringen en del av projektet av kostnadsskäl.
Det hela riskerar att bli ett Moment 22.
“Vi måste investera bara för att hålla det så bra som det är idag, och vi vet att klimatet kommer att bli sämre”, säger Lucie Anderton, hållbarhetschef hos UIC, en industrigrupp för järnvägsoperatörer och infrastruktur .
“Du måste investera mer både för att anpassa dig och för att expandera”.
Skippa flyget – bästa tågrutterna 2023 och 2024 – Dagens PS
Klimatsmarta nattåg ska förändra Europa – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.