Kommer det byggas en bro mellan Gotland och fastlandet? Frågan är åter igen uppe i den svenska samhällsdebatten och en fast bro skulle kunna stå klar om ett par decennier.
Bron till Gotland fortfarande aktuell?


Mest läst i kategorin
I nuläget är Gotland inte bara Sveriges största ö, utan även en isolerad sådan mitt ute i Östersjön.
Bro till Gotland
Frågan om en eventuell bro mellan fastlandet och Gotland har legat på bordet länge, och fanns med i Vägverkets visioner för planperioden 2014-2025, har Byggindustrin tidigare uppgett.
Diskussionerna har även gått heta var en sådan bro skulle sträcka sig mellan.
“Det kortaste alternativet är mellan Klintehamn och Ölands norra udde. Det är klart billigast men med tanke på att den stora trafikströmmen går upp mot Stockholm vore det antagligen till mer nytta, och därmed mer lönsamt att bygga åt det hållet trots att det blir mer än 50 procent dyrare”, lät det från en av projektledarna på Vägverket, Sven-Åke Avrilo, tidigare.
Senaste nytt
Kostsamt och tidskrävande
Idag går det färjetrafik och flygtrafik mellan fastlandet och Gotland, vilket kan vara kostsamt och tidskrävande för bosatta och näringslivet – där många ser en bro som lösningen.
Förslaget som kommer från Oskarshamns-Nytt är därför också att bygga en förbindelse mellan Oskarshamn och Visby eller Klintehamn, via norra Öland.
“En bro mellan ostkustens pärla, Oskarshamn, och Visby skulle göra resandet billigare, smidigare och miljövänligare på sikt”, uppger tidningen.
Konstgjorda öar som rastplatser
Rent praktiskt rullar tidningen ut exempel på hur det kan gå till – med bland annat konstgjorda öar – som också kan fungera som rastplatser.
“Men vi har gjort det förr: Öresundsbron, för att nämna ett relevant exempel, visar att långsiktiga investeringar i fasta förbindelser betalar sig – ekonomiskt, miljömässigt och socialt.”
Den stora utmaningen för en sådan bro är att det på många platser är runt hundra meter djupt, och förutom att det därmed blir ett dyrt projekt kommer hela Gotlands infrastruktur behöva byggas om för att klara den nya trafikanstormningen.

Kostnaden oklar
I nuläget är det oklart vad notan skulle hamna på för en Gotlandsbro. För 20 år sedan när ett sådant projekt diskuterades låg summan på 40 miljarder kronor.
Näringslivet pressar på
Regeringen har inga planer på att satsa på ett sådant projekt i nuläget men näringslivet och privatpersoner fortsätter att pressa för att det trots allt ska bli verklighet i framtiden.
Ett ny bro skulle leda till tillväxt, skatteintäkter och regional utveckling, menar Oskarshamns-Nytt.
“Dessutom ligger projektet i linje med både EU:s mål om sammanlänkade regioner och Sveriges egna klimatmål, där en fast förbindelse skulle kunna minska behovet av bränsletunga färjor.”
Läs även:
Vill bygga världens längsta bro – mellan Stockholm och Finland. Dagens PS
Glöm Gotland – Lettland är billigare, vackrare och häftigare. Dagens PS

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.











