Geneve. Trots att årets bilsalong i Genève blev inställd i sista minuten på grund av coronaviruset så gick man inte ifrån traditionen att utse Car of the Year måndagen innan mässans öppnande. Utan några journalister på plats och endast ett filmteam, den exekutiva kommittén samt ordförande för juryn, Frank Janssen och en besviken Oliver Rihs som är chef för bilsalongen, så direktsändes utnämningen i år via webben.

I konkurrens med BMW 1-serie, Renault Clio, Ford Puma, Toyota Corolla, Tesla Model 3 och Porsche Taycan tog i år Peugeot 208 hem det åtråvärda priset som de kan stoltsera med fram till nästa års bilsalong i Genève. I fredags publicerade jag mina egna reflektioner som du kan läsa här. Jag hade den som favorit redan i höstas men trodde inte att man hade en chans då 208:an inte lyckades nå 5 stjärnor i EuroNCAP samt att man vann priset 2014 med 308:an och 2017 med 3008:an. Grattis Peugeot för nya 208:an är en otroligt fin bil och som dessutom kommer som en elbil i vår!

Att vara Car of the Year har dock inte en lika stor betydelse Sverige som i resten av Europa. Detta har nog mycket att göra med den konservativa inställning vi har till märken som bl.a. Volvo, Volkswagen, KIA och Toyota, de bilmärken som placerat sig i topp på registreringslistorna de senaste åren. För Peugeot så betyder denna utmärkelse givetvis ytterligare en fjäder i hatten.

ANNONS
ANNONS

Ibland så kan man ifrågasätta den 60 personer (23 länder) stora juryns motiveringar som t.ex. i fjol då den förhållandevis dyra elbilen Jaguar i-Pace tog hem titeln efter en extraomröstning mot sportbilen Alpine A110. Det kan kanske ses som ett politiskt korrekt val av bil då elektrifiering var branschens mantra 2019, något som är än mer aktuellt 2020 då branschen står inför ett paradigmskifte. I år segrade ändå förnuftet trots att vinnaren inte klarade den sista stjärnan med basmodellen men dock med övriga varianter. Som tur är så har vi tre svenska jurymedlemmar som bidrar med lite mer ”jordnära” bedömning och låter sig inte dras med i de sydländska kollegornas förkärlek till lyx och prestanda…eller?

De svenska jurymedlemmarna är Tommy Wahlström, Vi Bilägare (röstade på Toyota Corolla), Carl-Johan Lejland, Dagens Industri och Jan-Erik Berggren, Expressen (röstade båda på Tesla Model 3 och båda från samma mediehus, Bonnier).

Slutställning

1. Peugeot 208 – 281 poäng
2. Tesla Model 3 – 242 poäng
3. Porsche Taycan – 222 poäng
4. Renault Clio – 211 poäng
5. Ford Puma – 209 poäng
6. Toyota Corolla – 152 poäng
7. BMW 1-serie – 133 poäng