Av tradition så presenteras vinnaren av det åtråvärda priset Car of the Year på måndagen innan bilsalongen i Genève öppnar sina portar för den samlade världspressen och industrispioner som de kinesiska biltillverkarna skickar. I år blir detta inte av då kineserna istället skickat ett virus som stänger mässan.

Nu på måndag den 2 mars klockan 15:00 så var tanken att årets bil i Europa 2020 skulle koras på bilsalongen i Genève inför en samlad motorpress. Det blir alltså inte av då coronaviruset stoppar en av världens viktigaste bilmässor trots att arrangören in i det sista kämpat för att bjuda oss på över 90 nyheter. Jag själv var osäker om jag skulle åka ner men gjorde som i princip alla mina journalistkollegor och avbokade resan redan igår, torsdag.

Det är tråkigt ett viktigt år som 2020 då branschen går in i ett paradigmskifte där elektrifieringen står i fokus. Men det kommer ändå inte att stoppa utnämningen av Car of the Year 2020 som kommer att ske online på utsatt tid. Årets kandidater är en brokig skara där det inte finns en klar vinnare så låt oss ändå ta en titt på de bilar som klarade sig igenom gallringen av 60 europeiska motorjournalister under det senaste halvåret.

Mina tankar om de sju finalisterna:

Peugeot 208

Peugeot 208 även som elbil.

När jag testade modellen i Portugal så imponerade den på alla punkter och att den dessutom kommer som en riktigt bra elbil gör den unik i detta sammanhang.  ”En helt ny värld” skrev jag och det står jag för fortfarande trots att modellen nu missade att få full pott i EuroNCAP:s krocktester. På grund av att den inte hade tillräckligt bra fotgängarskydd, alltså inget med säkerheten i bilen, så fick modellen nöja sig med fyra stjärnor istället för fem. Detta kan komma att stå dem dyrt när det gäller att ta positionen som Årets Bil. Läs testen här.
Chans att vinna: 20%

Renault Clio

Renault Clio (Foto: Håkan Nilsson)

I samma segment som Peugeot 208 hittar vi nya Renault Clio som kanske inte är lika imponerande men som lyckades få 5 stjärnor i EuroNCAP och det hjälper givetvis till att lyfta modellen snäppet högre än den franska konkurrenten. Det är en trevlig bil att köra som överlag känns bättre byggd än föregångaren men lämnar lite att önska vad gäller upplevelsen av kvalitet. Sin vana trogen så snålar Renault med materialet i kupén som har en något plastig känsla även om den inte är lika påtaglig som tidigare. Testen kommer här inom kort.
Chans att vinna: 30%

Ford Puma

Ford Puma (Foto: Ford)

Den här modellen kan jag ärligt talat inte säga så mycket mer om än vad kollegor har berättat och vad jag själv kunnat se på bild. Det handlar om en liten så kallad Crossover som inte har något gemensamt med sin föregångare från 90-talet. Utrustad med en mildhybrid så har även denna modell tagit steget in i den elektrifierade världen och det är en positiv faktor när det gäller valet av vinnare. Förutom mildhybriden så är de flexibla utrymmena något som tilltalade mina kollegor. Körmässigt så var den precis så som förväntat, alltså helt okej. Även denna modell kommer att testas av mig under våren.
Chans att vinna: 30%

ANNONS
ANNONS

BMW 1-serie

BMW 1-serie (Foto: BMW)

Inför 2020 så gjorde BMW en helomvändning genom att flytta drivningen från bakhjulen till framhjulen, något som gjorde inbitna BMW-fanatiker minst sagt upprörda. Men det var inte det enda som hände. Den nya generationen är en helt ny bil från bottenplatta till minsta skruv och det är en välbyggd bil med härliga köregenskaper. Det som talar emot modellen är priset som kanske känns en aning för högt för att tilltala jurymedlemmarna. Annars en härlig bil som dock inte tillför något revolutionerande. Testen kommer här inom kort.
Chans att vinna: 20%

Toyota Corolla

Toyota Corolla (Foto: Toyota)

Visst är det en riktigt bra bil på alla sätt förutom att Toyota envisas med att behålla den steglösa CVT-lådan som dödar allt vad körglädje heter. Man vill gärna få oss att tro att den minskar förbrukningen och utsläppen men har svårt att övertyga oss motorjournalister. Trots detta så är nya Corolla ett stort lyft från föregångaren Auris, både vad gäller teknik och design. Det är inte ofta jag refererat till en Toyota som snygg men i detta fallet tycker jag faktiskt det och det gör säkert också juryn. Av tradition har dock japanska bilar haft det svårt att vinna Car of the Year men det ändrar sig kanske i år? Läs min test här!
Chans att vinna: 50%

Tesla Model 3

Tesla Model 3 (Foto: Håkan Nilsson)

Bilen som lyft värdet på Tesla så företaget värderas högre än GM och Ford tillsammans. Modellen har blivit en storsäljare och kan faktiskt kan kallas prisvärd med tanke på räckvidden. Tesla är fortfarande bäst på räckvidd men inte i klass med de tyska tillverkarna vad gäller genomgående kvalitet, något som förhoppningsvis blir bättre när man öppnar sin europeiska Giga-factory utanför Berlin. Körmässigt så är detta en enormt kul bil att köra med kraft som kommer omedelbart när man trycker på gasen. Om det räcker för att ta hem priset återstår att se. Test kommer under våren.
Chans att vinna: 40%

Porsche Taycan

Porsche Taycan (Foto: Christoph Bauer)

Ja, vad kan man säga förutom att det är en Porsche och att den är snygg. Jag har själv inte kört den men hört från tyska kollegor att den fungerar bra men räckvidden är lite kass och priset alldeles för högt. I sin jakt på prestanda har nog räckvidden fått gett vika. För Porsche gäller det kanske att slå Tesla Model S mer än att erbjuda en funktionell bil för långfärder. Att man dessutom nedlåter sig till att kalla prestandamodellen för Turbo S sänder bara ett löjets skimmer över bilen. Alla vet ju att elbilar inte har eller kommer att ha turbo. Trots detta så lär nog de sydeuropeiska kollegorna med en förkärlek till prestanda hålla modellen högt. Test kommer förhoppningsvis under våren.
Chans att vinna: 50%

Sammanfattning

Med tanke på att fjolårets vinnare Jaguar i-Pace utsågs efter en extra omröstning där den slogs med sportbilen Alpine A110, så kan allt hända i år. Det finns ingen klar favorit hos någon jag talat med och det hör faktiskt till ovanligheten. Eftersom våra preferenser här uppe i norr skiljer sig så markant från kollegornas runt Medelhavet så är allt möjligt. Om jag hade suttit med i juryn så hade nog min röst hamnat på Toyota Corolla som trots sin trista växellåda har så många fler värden. Men hade Peugeot 208 fått 5 stjärnor i EuroNCAP så hade den varit min klara vinnare.