Nästa generations batterier kommer att vara stora som en ölburk och möjliggöra billigare elbilar, tror Tesla och Panasonic som samarbetar i frågan.

annons
annons

De nya litiumjonbatterierna kallas för 4680-celler och har har fått sitt namn efter måtten, 4,6 centimeter i diameter och 8 centimeter i längd.

Teslas vd Elon Musk har målat upp denna nästa generations batterier som ett ”massivt genombrott” i kampen om att få ner priserna på elbilar, och tror att Tesla kommer att kunna göra en elbil för under 25 000 dollar med dem, skriver Bloomberg. Tesla har lyckats framställa batteriet, men har en bra bit kvar innan det går att sätta in i elbilar.

”Att skala upp produktionsprocessen är mycket svårare än att bevisa något på en labb-bänk”, säger Elon Musk.

Känsliga för överhettning och partikelkontamination

Tesla ska dels göra dem själva i sina fabriker, men också i samarbete med sin äldsta batteripartner Panasonic. De större batterierna har mer kraft i sig, men utmaningen ligger i att kunna tillverka dem på ett säkert sätt i massproduktion. De är mer känsliga för både överhettning och partikelkontamination. Tvivlare ifrågasätter om det ens kommer att gå att göra.

”Om det är möjligt skulle dessa battericeller vara banbrytande. Men juryn är fortfarande ute angående om de kan levereras”, säger Ram Chandrasekaran, transport- och mobilitetsanalytiker på Wood Mackenzie till Bloomberg.

”Höjning av hantverkskunnandet”

Panasonic tror sig dock kunna utföra uppdraget. Företaget prioriterar säker tillverkning högt, och anser sig vara värdsledande i frågan, något de tror kommer att ge en fördel i produktionen av nästa generations batterier.

”Att producera dessa större celler kräver en höjning av hantverkskunnandet i flera nivåer, annars kommer det bli säkerhetsproblem, säger Panasonics batterichef Yasuaki Takamoto till Bloomberg.

ANNONS
ANNONS

Behövs färre battericeller

Den stora fördelen med batterierna är att de har mer kraft, och i stället för dagens 4 000 till 8 000 battericeller som finns i elbilar så skulle det räcka med 500 av den nya typen. Det innebär i sin tur färre delar för att binda ihop cellerna, och snabbare och billigare produktion av elbilar, tror Panasonic

De nya batterierna är ”nyckeln till att göra billigare EV-modeller som kan få meningsfull spridning”, säger Akira Nagasaki, teknisk strategichef på Panasonic, till Bloomberg.

Läs mer: Kampen för att ge elbilsbatterier ett andra liv