Dagens PS

Kampen för att ge elbilsbatterier ett andra liv

Elbilsbatterier
Forskare kämpar för att hitta nya användningsområden till gamla elbilsbatterier. (Foto: TT)
Dagens PS
Dagens PS
Uppdaterad: 11 apr. 2021Publicerad: 11 apr. 2021

I dag utnyttjas endast 20 procent av kapaciteten i elbilsbatterier. Forskare vid Mälardalens högskola vill upptäcka nya sätt att återanvända batterierna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt The Guardian ökade försäljningen av elbilar i världen med 43 procent under 2020 och i Europa mer än fördubblades försäljningen. 

Men den växande trenden för elbilar sätter allt mer press på utvecklingen av bilarnas batterier, som dessutom tillverkas av både dyrt och sällsynt material.  

I dag har ett vanligt elbilsbatteri en livslängd på 8 till 15 år, enligt TT (länk till SvD). Efter det kan batteriet inte längre ge elbilen den kapacitet som krävs. Problemet i dag är att endast 20 procent av batteriets kapacitet används, vilket innebär en restkapacitet på 80 procent. 

Kan användas till andra saker

Koteshwar Chirumalla, projektledare för Mälardalens nya studie, menar att restkapaciteten faktiskt skulle kunna användas till många andra områden som inte kräver lika mycket energi som elbilar gör. 

Till exempel skulle man kunna använda batterierna till att ladda upp elfordon på parkeringsplatser, eller helt enkelt dela upp batteriet i mindre delar så att de kan användas till elcyklar eller gräsklippare.  

Volvo Construction Equipment är även med i studien för att leta fram nya hållbara affärsmodeller. Företag som tillverkar elbilar skulle gynnas av att kunna återanvända batterierna till andra områden, menar Chirumalla. 

Han tillägger att tekniken ständigt förbättras och att det finns en stor potential i återanvändningen av batterierna. Eftersom att materialen är så pass sällsynta kommer de förr eller senare ta slut och då måste man hitta nya användningsområden.

ANNONS

Cirkulär affärsmodell

Enligt Mälardalens högskola handlar det om att gå från en traditionell affärsmodell till en cirkulär affärsmodell genom att fokusera på återanvändning, omtillverkning, och hållbara alternativ.

Även Lisbeth Dahllöf från det Svenska Miljöinstitutet IVL trycker i en rapport på att elbilsbatterier måste kunna återanvändas för att elbilar ska kunna bidra till en ökad hållbarhet. Men för att batterierna ska kunna utnyttjas till fullo krävs nya tekniker vilket idag saknas.

Hannah Bill

Läs mer: EU-regler för batterier “mycket svåra att kontrollera” – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS