Den som inbillar sig att Sveriges smutsiga bilpark helt försvinner med rekordförsäljningen av el- och laddbara bilar har fel. Den flyttar bara någon annanstans.

Det här berättar TT i Svenska Dagbladet och uppger att över 100 000 bensin- och eldrivna bilar exporterades till utlandet i fjol.

”Bara för att vi köper fler laddbara bilar så säger inte det att de fossildrivna bilarna i världen blir färre”, säger Maria Börjesson, professor vid VTI, statens väg- och transportforskningsinstitut, till nyhetsbyrån.

Exporten av fossila bränslebilar från Sverige till andra länder sammanfaller med att leasingavtalen upphör, ofta efter tre år, och enligt Trafikanalys är nivån nu densamma på växthusgasutsläppen från bilar som säljs utomlands och på bilar som stannar i Sverige.

”För fem år sen hade de avregistrerade högre utsläpp än de som blev kvar. Den skillnaden är obefintlig 2020”, säger Mikael Levin på Trafikanalys till TT.

Här hamnar bensin- och dieselbilar

Enligt Trafikanalys gick 20 procent av de begagnade exporterade bilarna till Finland förra året. Men även Polen, Tjeckien, Rumänien, Litauen, Holland och Frankrike uppges vara populära länder för bilexport och konsumtion av bilar som bilägare i Sverige tröttnat på.

En sak som är säker är att utsläppen från våra bilar flyttas till andra länder, och hur går det ihop med klimatmålen?

Björn Sandén, professor vid Chalmers tekniska högskola, som forskar om samhällsomställningar, menar att det inte är säkert att klimatutsläppen förvärras med den svenska exporten av begagnade fossildrivna bilar.

ANNONS
ANNONS

”Om jag köper en elbil i dag så kan man tänka på ett antal möjliga effekter. Jag kanske säljer en gammal fossilbil till någon och så finns den kvar. Men det gör ju att den personen som köper den, inte köper en annan bil. Och en tredje person kanske blir inspirerad av mitt köp och också byter till elbil. Man måste tänka på flera systemeffekter”, säger han i TT-artikeln på SvD.

Läs även: Bensinbil är 400 gånger värre än elbil [DagensPS.se] »