Två av tre kvinnor (66 procent) uppger i ny rapport att klimatdebatten påverkar deras konsumtion.

I undersökningen, gjord av YouGov på uppdrag av Elfa, svarar samtidigt 46 procent av männen att debatten om klimatet påverkar deras konsumtion.

Av deltagarna i enkäten framgår det att den grupp som utifrån konsumtionen påverkas mest av klimatdebatten är unga kvinnor i storstaden.

Dock ökad klimatmedvetenhet tenderar kvinnor att shoppa saker som de inte har plats för.

”Vi ser att kvinnors konsumtion i allt större utsträckning påverkas av klimatdebatten, men det är fortfarande männen som är bäst på att nyttja sin garderob och inte köpa saker de ej har plats för. Vi behöver inspirera varandra för att kunna göra skillnad på riktigt”, säger Christine Dalman, förvaringsexpert på Elfa, i pressmeddelandet.

ANNONS
ANNONS

Kvinnorna köper i högre utsträckning onödiga saker

Närmare hälften (48 procent) av männen och ännu fler kvinnor alltså (58 procent) uppger att de har köpt saker som de inte har någonstans att förvara.

Samtidigt svarar var tredje person att de bara använder hälften av sina kläder och skor regelbundet. För att ändå få plats med nya saker återvinner fyra av tio kläder och skor de inte använder.

Nästan var fjärde person (24 procent) kastar sakerna medan var femte (21 procent) säljer det som inte används.

Unga vuxna och barnfamiljer tillhör de grupper som återvinner kläder och skor mest, medan pensionärer och äldre utan både jobb och barn återvinner minst.

Läs även: Klimathotet: Nu lanserar de Unsubscribe Friday [DagensPS.se] »