Trots klimatkrisen så fortsätter många företag med Black Friday-erbjudanden. Det har fått Greenpeace att lansera motkampanjen “Unsubscribe Friday”.

I år infaller den stora köpdagen Black Friday 27 november – vilket är tre månader efter den globala Overshoot day. Det är dagen då vi har förbrukat den mängd resurser som planeten maximalt klarar av för året. I Sverige, där vi konsumerar som om vi hade fler än fyra planeter per år till förfogande, inträffade Overshoot day redan i början av april.

Business as usual alltså. Men nu vill Greenpeace bryta vårt destruktiva mönster.

”Många företag säger sig ha stora hållbarhetsambitioner men använder sig samtidigt av aggressiv reklam och manipulativa försäljningsmetoder. Det är inte rimligt, säger Gustav Martner, kreativ chef på Greenpeace i Norden, i ett pressmeddelande.

Vill uppmärksamma konsumenter

“Unsubscribe Friday” vill uppmärksamma både konsumenter och beslutsfattare på vad de kan göra för att stoppa ohållbara marknadsföringsmetoder. Förutom att kontakta företag i detaljhandeln och be dem att backa från sju av de mest aggressiva försäljningsmetoderna, så uppmanar Greenpeace politiker att se över lagstiftningen.

ANNONS
ANNONS

”Vårt samhälle måste bort från den hetsiga konsumtionskulturen som drivs på av företagens aggressiva marknadsföring. Vi kan inte konsumera som om vi hade fyra planeter när vi bara har en,” säger Isadora Wronski, chef på Greenpeace i Sverige

Blockera reklam

Dagen innan Black Friday, arrangerar Greenpeace ett webbinarium där organisationen informerar om hur man kan avregistrera sig från företags nyhetsbrev och blockera deras reklam i sociala medier och i webbläsaren.

I samband med kampanjen presenteras en lista på sju aggressiva marknadsföringsmetoder som driver på ohållbar konsumtion, bland annat ”Köp nu betala sen”, ”Greenwashing” och ”Stressande rabatter”.

Läs mer: Norsk olja upp i Högsta domstol [DagensPS.se] »