I den cirkulära ekonomin blir uthyrning av kläder som att hyra jeans alltmer populärt, men det är inte alltid mest klimatsmart, enligt en ny studie.

ANNONS

Finska forskare ligger bakom studien, som refereras av DN, och den visar att den växande kläduthyrningsindustrin där man exempelvis kan hyra jeans inte alltid är mest klimatsmart.

Exempelvis blir koldioxidutsläppet större om du tar bilen för att hämta dina hyrda jeans än om du skulle köpt ett par och slängt dem efter vanlig användning, framgår det.

”Det finns en väldigt välkommen vändning mot mer cirkulärt tänk i många länder, men till saken hör att vi fortfarande inte vet mycket om de exakta hållbarhetskonsekvenserna av de olika metoderna”, säger Jarkko Levänen, assisterande professor på Villmanstrand–Lahtis tekniska universitet LUT i Finland, till Dagens Nyheter.

Därför är det inte alltid bästa miljövalet

I studien skapade forskarna olika scenarier för jeansen.

Slutsatsen är att externa faktorer gör att den förväntade miljövinsten inte blir optimal ”av vissa nya cirkulära användningssätt”, förklarar Jarkko Levänen.

ANNONS
ANNONS

Forskarna ville kika på utsläpp kopplade till klädanvändning och studien har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Environmental research letter, berättar DN.

”Vår forskning visar att om uthyrning av kläder ökar behovet av mobilitet och det inte ökar användningen av plagget så kan utsläppen vara mer än i bas-scenariot”, säger Jarkko Levänen.

Textilindustrin viktig i omställningen

I bas-scenariot används jeansen som vanligt och kastas sedan och bränns för att bli energi. Utgångspunkten i studien var att jeansen används ungefär 200 gånger under sin livstid, och att de tvättas efter var tionde användning.

Textilindustrin uppges stå för mellan 6 och 10 procent av världens koldioxidutsläpp och har därför stor betydelse i den klimatomställning som enligt rapporterna blir alltmer akut.

Dagens PS berättade nyligen, med hänvisning till Realtid, om bokaktuella hållbarhetsprofilen Sasja Beslik, som fick frågan om H&M:s affärsmodell är hållbar – och hans omedelbara svar var ”nej”.

ANNONS
ANNONS

Läs mer om det här: Sasja Beslik: H&M:s affärsmodell är inte hållbar [Dagens PS]

Läs även: Hälften av alla trädslag riskerar att utrotas [Dagens PS]

Läs mer: H&M investerar i hållbart mode [Dagens PS]