Dagens PS

Disney går om Netflix – 221 miljoner abonnenter

Disney går om Netflix – 221 miljoner abonnenter
Disney går för första gången om Netflix i strömningskriget. Nu har företagets strömningstjänster 221 miljoner abonnenter. Foto: TT
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 14 aug. 2022Publicerad: 14 aug. 2022

Disney går emot strömmen. När andra strömningstjänster tappar abonnenter ökar man med 14,4 miljoner för senaste kvartalet. Det är 45 procent fler än förväntat.

ANNONS
ANNONS

Disneys strömningstjänster har nu 221 miljoner abonnenter världen runt, enligt The New York Times. Det når inte riktigt upp till målsättningen på 230-260 miljoner företaget satte upp. Förklaringen till det? Man förlorade striden om att få visa indiska cricketmatcher. Den nya målsättningen är 215 till 245 miljoner

Disney klår Netflix

Disney slår nu för första gången Netflix i antalet abonnenter. Siffrorna offentliggjordes i veckan, och företaget säger att Disney+ blir lönsamt 2024. I samband med rapporten upplystes också om att det blir dyrare med Disney+, Hulu och ESPN+. Man kommer också att introducera en billigare annonsfinansierad variant av Disney+ framöver.

“Vi satsar på ett genomtänkt tillvägagångssätt där vi lanserar lägre annonsfrekvens för att tittarna ska få en bra upplevelse”, säger Bob Chapek, företagets vd enligt New York Times.

Disney går om Netflix – 221 miljoner abonnenter

Disneys vd Bob Chapek. Foto: TT

Strömningen kvar på minus

Strömningstjänserna fortsätter att tappa pengar och Disney fortsätter att spendera aggressivt på innehåll, marknadsföring och teknologisk infrastruktur. Förra året låg förlusten på 300 miljoner dollar (3 miljarder kronor) – i år blir det mer än en miljard dollar (drygt 10,1 miljarder kronor) enligt The New York Times.

Intäkterna för strömningstjänsterna stiger 19 procent, till 5,1 miljarder dollar (knappt 51,6 miljarder kronor).

Satsar stort på eget

ANNONS

“Vi kommer att ge konsumenterna större valmöjligheter med olika prisalternativ för att täcka de olika behoven hos våra tittare och locka en ännu bredare publik”, säger ordföranden för Disneys Media & Enternainment Distribution Kareem Daniel enligt The New York Times.

Företaget har tidigare sagt att man lägger 30 miljarder (drygt 303 miljarder kronor) på produktion av innehåll till strömningstjänserna i år. Bland annat gör man She-Hulk: Attorney at LawAndor och en uppföljare till Hocus Pocus.

Läs även: HBO Max och Netflix strömmar ihop från 2024 

Läs även: Netflix tappar en miljon prenumeranter 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS