När Netflix ändrar kurs är det större, bättre och färre som gäller för streamingjättens långfilmsdivision. 

ANNONS

Netflix har drabbats av minskad abonnenttillväxt och ökande konkurrens från streamingtjänster som Disney+, Hulu och ESPN+, dessa tjänster har nu sammanlagt 205 miljoner prenumeranter, att jämföra med Netflix 221 miljoner prenumeranter, det rapporterar The Hollywood Reporter.

The Hollywood Reporter har talat med flera källor med anknytning till Netflix. Sedan den 19 april har Netflix tappat 44 procent av sitt aktievärde och en chef beskriver stämningen på bolaget som distraherad, med tanke på förändringarna.

Minskat personalstyrkan

Netflix har vidtagit kostnadssänkande åtgärder och sagt upp över 150 anställda, vilket motsvarar 2 procent av bolagets personalstyrka. En stor del av nedskärningarna har utplånat familjeavdelningen för live actionfilmer och independent feature-avdelningen.

Nu vill Netflix fokusera på att göra större filmer, bättre filmer och dessutom släppa färre filmer än tidigare.

Direktivet är oklart 

Netflix vice-chef Ted Sarandos sade till analytiker på företagets resultatsamtal i april att bolaget för bara några år sedan kämpade för att få ut intäkter från marknaden för små konstfilmer.

”Idag släpper vi några av de mest populära och mest sedda filmerna i världen. Bara under de senaste månaderna, saker som Don’t Look Up och Red Notice och Adam Project, som exempel på det”, sade han, skriver The Hollywood Reporter.

Han tillade att vad det här direktivet med större, bättre, färre innebär är oklart för dem inom och utanför företaget. 

Förändringen blir subtil

En insider säger att små filmer inte kommer försvinna, men att de kan bli mer nischade och vända sig till en passionerad publik. En annan insider håller med och säger att produktionen kommer minska varför det inte behövs så många chefer.

Större betyder dessutom inte nödvändigtvis fler filmer i 150-miljonerdollarklassen, (nästan 1,7 miljarder kronor), förändringen kommer vara mer subtil, som exempelvis att göra en film för 20 miljoner dollar (nästan 196 miljoner kronor) i stället för två filmer för 10 miljoner dollar (nästan 98 miljoner kronor) vardera.

ANNONS
ANNONS

”Målet kommer vara att göra den bästa versionen av något istället för billigare för kvantitetens skull”, säger en insider till The Hollywood Reporter.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Netflix fall ger nytt liv åt strömningskrig – dags för nästa rond [Dagens PS]