WhatsApp, en av världens mest använda meddelandetjänster, kommer att börja visa annonser för första gången sedan dess lansering 2009.
WhatsApp tar steget: annonser på väg in i appen


Mest läst i kategorin
Denna förändring rullas ut gradvis och syftar till att diversifiera plattformens intäktsmodeller, samtidigt som man strävar efter att bibehålla användarupplevelsen i de personliga chattytorna, skriver Ars Technica.
Annonsernas placering och syfte
WhatsApp kommer successivt att implementera annonser, som initialt kommer att visas under fliken “Uppdateringar”. Denna flik används av användare för statusuppdateringar och för att få tillgång till kanaler eller intressegrupper. Moderbolaget Meta har uttalat att placeringen under “Uppdateringar” är avsedd att förhindra att annonserna stör användarnas privata chattkonversationer.
Meta uppger att 1,5 miljarder människor använder fliken “Uppdateringar” dagligen. Användare som uteslutande använder WhatsApp för direkta meddelanden och privata gruppchattar kan därför potentiellt undvika att exponeras för annonser.
Företaget framhåller att annonserna är tänkta att ge kanaladministratörer, organisationer och företag nya möjligheter att utveckla sin närvaro på plattformen.

Nya annonsformat
Tre nya typer av annonser kommer att introduceras i WhatsApp-appen. En typ kommer att visas i statussektionen, där användare normalt delar tidsbegränsade foton, videor eller texter. Annonsörer kommer att kunna publicera statusuppdateringar, och användare kan vid intresse skicka meddelanden direkt till annonsören.
En annan typ är “Promoted Channels”, vilket Meta beskriver som ett nytt sätt för kanaladministratörer att öka synligheten för sina kanaler. Slutligen kommer WhatsApp att tillåta annonsörer att erbjuda prenumerationer mot en månatlig avgift för att användare ska få exklusiva uppdateringar, exempelvis nya recept från en matlagningskanal.

Trots kritik – X:s annonsplan har burit frukt
Elon Musks aggressiva taktik verkar ha gett resultat. Flera företag har återvänt till X efter hot om stämning, men inte alla. Elon Musks strategi att
Dataanvändning för annonsplacering
För att bestämma vilka annonser som visas för användare kommer WhatsApp att använda information såsom landskod, ålder, enhetens språkinställningar och användarens allmänna geografiska plats, exempelvis stad eller land, enligt Meta.
Annonsplaceringen kommer även att baseras på användarnas aktivitetsinformation inom status och kanaler, inklusive vilka kanaler de följer, vilket innehåll de interagerar med och hur de reagerar på annonser. WhatsApp betonar att användares statusinnehåll förblir krypterat från slutpunkt till slutpunkt.
WhatsApp kan också använda information från andra appar inom Metas ekosystem för annonsplacering. Användare kan dock kontrollera detta via “Accounts Center”, en funktion som är valfri och avaktiverad som standard, och som kan tas bort när som helst.

WhatsApp har kommunicerat att användarnas integritet fortsatt kommer att prioriteras. En FAQ-sida om annonserna förklarar att personlig information, som telefonnummer, modifieras eller tas bort innan den delas med Meta, för att förhindra personlig identifiering. Detta tillåter Meta att föreslå annonser baserade på breda, gemensamma egenskaper.
WhatsApp hävdar också att Meta inte kommer att använda “personlig information” för att visa annonser på WhatsApp om inte användaren aktivt väljer att använda valfria funktioner som kopplar samman konton via “Accounts Center”. Användare har möjlighet att se varför en annons visas, justera annonsinställningar samt dölja eller rapportera annonser.
Bakgrund och framtidsutsikter
WhatsApps introduktion av annonser markerar en betydande förändring i plattformens affärsmodell. Tidigare har intäkter främst genererats via WhatsApp Business Platform och via annonser på Facebook och Instagram som dirigerade trafik till WhatsApp. Mark Zuckerberg, Metas vd, har tidigare indikerat ett intresse för att generera ytterligare intäkter från WhatsApp, med affärsmeddelanden som en viktig framtida intäktskälla.

Danmarks oväntade teknikdrag: Dumpar Microsoft
Danmark satsar på digitalt oberoende genom att byta ut Microsoft. Ett strategiskt drag för ökad kontroll och säkerhet. Danmark överväger ett teknikskifte
Alice Newton Rex, produkt-vd på WhatsApp, har uttalat att införandet av annonser i uppdateringssektionen “kändes som nästa naturliga utveckling” efter att WhatsApp Business Platform och klick-till-WhatsApp-annonser har skalats upp. Hon noterade även att detta var något som företag aktivt efterfrågat för att kunna nå kunder direkt i appen, enligt TechCrunch.
Mot bakgrund av en föränderlig ekonomisk situation och en dynamisk annonsmarknad är det en allt vanligare utveckling att sociala medieplattformar söker nya intäktskällor genom annonser. Exempelvis har Reddit sett en ökad annonsörsnärvaro, och Discord har också börjat visa annonser.
WhatsApp är en del av Meta, vars senaste intäktsrapporter visar att 98 procent av intäkterna genereras via annonser. Metas förvärv av WhatsApp 2014 för cirka 165 miljarder svenska kronor indikerar en långsiktig strategi att maximera avkastningen på investeringen och främja ytterligare tillväxt genom annonsintäkter.
För användare som primärt använder WhatsApp för meddelanden förväntas annonsbelastningen vara minimal. Dock, med Metas affärsfokus på annonser och uttalade ambitioner att öka intäkterna från WhatsApp, kan detta vara inledningen till en gradvis utökning av annonsnärvaron på plattformen.

Varning för falska appar – kan länsa ditt kryptokonto
Över 20 skadliga appar med koppling till nio kryptoplånböcker har upptäckts i Google Play. Användare uppmanas att radera dem omedelbart. I takt med att
Missa inte:
Småsparare rustar för en sommar med vild börs. News 55
Matpriserna sjunker globalt – men nötkött slår nya rekord. E55
Skånes el fem gånger dyrare: “Exceptionella prisskillnader”. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.