Dagens PS

Sundbybergs nya stadskärna byggs på järnvägen

Idéskiss över det nya torget och järnvägsstationen i Sundbyberg när järnvägen däckats över.
Idéskiss över det nya torget och järnvägsstationen i Sundbyberg när järnvägen däckats över. (Bild: Sundbybergs stad)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 22 sep. 2022Publicerad: 22 sep. 2022

När spårområdet i centrala Sundbyberg har överdäckats kommer 50 000 nya kvadratmeter kontor och 2 000 nya bostäder kunna byggas.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En cirka 1,4 kilometer lång järnvägssträcka i centrala Sundbyberg ska förläggas i tunnel vilket kommer göra att stadskärnan inte längre dels av järnvägen. Hela Sundbybergs stadskärna berörs, det skriver Fastighetsvärlden.

“Det kommer att bli attraktiva lägen för kontor och bostäder. Stadskärnan har redan idag en lika hög koncentration caféer, restauranger och handel som Gamla stan. Det är en unikt urban miljö utanför tullarna”, säger Sara Widås, projektchef Sundbybergs nya Stadskärna, till Fastighetsvärlden.

Främst är det AMF Fastigheter, Atrium Ljungberg och Vasakronan som ska utveckla kontorslokalerna.

När järnvägsspåren förläggs i tunnel kommer samtidigt fyra spår byggas, i stället för dagens två. Det är en del i sista etappen av Mälarbanan. Redan i dag är Sundbyberg en stor regional knutpunkt för kollektivtrafik och fyra spår kommer minska tågköer och förseningar, det skriver Fastighetsvärlden.

Intresserad av ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Forsen byggleder flervåningshus med trästomme

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS