Det är inte konstigt att det just är svenska Spotify som tagit stafettpinnen i jakten på att bli världens största distributör av poddar. I Sverige lyssnar nu snart var tredje invånare på minst en podcast i veckan.
Spotifys strategi – därför köper man poddar


Investerardygnet
Uppdaterad: 24 aug. 2020Publicerad: 24 aug. 2020
ANNONS
Mest läst i kategorin
Tillväxten är nästan 20 procent på årsbasis. Det är bara USA som har högre penetration i världen. Finland uppvisar för övrigt den högsta årliga tillväxten på 21 procent.
Det är i det här perspektivet man ska bedöma att Spotify nyligen betalade 100 miljoner dollar för amerikanen Joe Rogans podcast. Det var den största affären i podcastbranschen hittills.
ANNONS
Enligt Spotify finns det en korrelation mellan lyssnandet på poddar och konvertering från gratis till betald prenumeration av musik på Spotify.
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.
Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt
ANNONS
ANNONS