Green City Ferries bygger två snabba eldrivna färjor som under 2024 ska börja trafikera två sträckor i Stockholms skärgård.

ANNONS

På Gustavsviks varv i Ramvik byggs två eldrivna färjor, den ena ska drivas med bränsleceller och den andra ska bli batterielektrisk, det rapporterar Ny Teknik.

Spar sex ton vikt med kolfiber

Båda färjorna ska ta 147 passagerare var och de ska börja trafikera sträckorna Täby–Ropsten och Siarö–Österskär under 2024.

Green City Ferries tror att de kommer sysselsätta cirka 40 personer inom tre år. De två första båtarna kommer ha identiska yttermått och ska byggas i kolfiber.

Magnus Sörenson, Green City Ferries vd, säger att de spar sex ton vikt genom att bygga i kolfiber jämfört med om de använt aluminium.

Har väldigt egenartad design

Färjorna som byggs heter Beluga 24 och bolaget kallar dem världens första utsläppsfria höghastighetskatamaraner, deras toppfart är 28 knop.

De får dock inte vanliga katamaranskrov, designen är så egenartad att den inte får fotograferas i sin helhet, detta för att undvika att konkurrenter ser för mycket.

”Katamaranskrov ger i sig lägre framdriftsmotstånd än enkelskrov. Vi tar det ett steg längre, med en bärplansfunktion som lyfter 40 procent av båten ur vattnet vid 28 knop. Då minskar framdriftsmotståndet med ytterligare 30 procent”, säger Magnus Sörenson till Ny Teknik.

Energilösningar levereras av Echandia

Green City Ferries är sprunget ur Svenska Echandia, en ledande utvecklare av energilösningar för maritim elektrifiering av tung sjöfart.

ANNONS
ANNONS

Echandia ska leverera energilösningarna till de nya eldrivna Beluga 24-färjorna, både bränslecellsenergilösningen för den ena färjan och batterilösningen för den andra färjan, det framgår av ett pressmeddelande.

Intresserad av ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: 700 000 – så många batterier är det i nya färjan [Dagens PS]