Kanske har du inte kommit i gång med att använda den medföljande hälsoappen till din Iphone. Kanske använder du den bara begränsat. Fortune kommer med sex tips på funktioner som du kanske inte har tänkt på att du har.

ANNONS

Checklista för hälsa

Viktigast är till att börja med de grundläggande funktionerna i hälsoappen. Under din profil och i det högra övre hörnet kommer du åt ”health check list”. Där kan du fylla i det som är känt om dina egna förutsättningar, inklusive eventuella mediciner, allerigier och underliggande sjukdomar.

Öka fokus på sömn

Aktivera “sleep schedule”. Där kan du ställa in det ideala antalet timmar som du vill sova varje natt, samt tiden som du tänker gå upp. Mobilen kan då påminna om när det börjar bli dags att gå och lägga sig. Med appen får du inte bara påminnelse om när det är dags att lägga sig, utan det finns också utrymme för nedvarvningen dessförinnan. Då stänger mobilen ned appar som kan distrahera. Schemat kan anpassas så att olika veckodagar får olika rutiner.

Kontrollera risker för äldre släktingar

När du håller i din telefon eller har den i fickan, så kan den bedöma om du går stadigt via ”walking steadiness”. Den ger en indikation på din balans och på huruvida du ligger i riskzonen för att falla omkull.

Eftersom den typen av balansproblematik främst drabbar äldre personer är det för dessa de gör störst nytta. Men även om du är anhörig kan du ta del av informationen från deras telefon om den delas på din egen.

Hörselvarning när hörlurarna är i

På hälsoappen kan du också välja att bli underrättad om du ligger i riskzonen att förstöra din egen hörsel. Att lyssna på musik i sina hörlurar kan förvisso höja livskvaliteten för många, men med hög ljudvolym riskerar du tinnitus och liknande problem med din hörsel. Genom appen kan du få en tillrättavisning om volymen skulle ligga över det rekommenderade. Det är också möjligt att övervaka hur exponeringen mot höga ljud ser ut på mer lång sikt, som under en sjudagarsvecka.

Integrera mindfulness-appar

Många appar kan integreras med Iphones hälsoapp. Det går till exempel bra att dela information mellan hälsoappen och andra privata appar som Calm, Headspace eller liknande. Alla framsteg du gör och som registreras I en app kommer då också att delas med andra appar i telefonen.

Håll koll på pulsen och hjärtat

Om du har en Apple watch så mäter den din vilopuls löpande. Den kan också ge dig information i de fall som pulsen går ned eller upp utan anledning. Det här är data som kan vara till nytta för din läkare. Där kan du också mäta arbetspuls vid träningsaktiviteter och syresättning när du motionerar.

ANNONS
ANNONS

Genom en EKG-app kan din klocka också mer detaljerat mäta hur hjärtat arbetar.

Läs också:

Apple släpper nyheter – Far Out 7 september [Dagens PS]