Efter de stora översvämningarna i Europa och Kina kommer slå hårt mot fraktindustrin – och julhandeln är hotad, säger källor till CNBC.
Julhandeln hotad – fraktkris väntar efter översvämningar
Mest läst i kategorin
Den globala fraktindustrin har plågats av stora problem de senaste åren. Covid-19-pandemin har skapat stora förseningar, vilket också bristen på contrainrar och indicidenten i Suezkanalen där fraktfartyget Ever Given fastnade i våras har gjort.
Fraktbranschen har sackat efter rejält, och företag världen över får vänta betydligt längre på leveranser – till betydligt högre priser.
De stora översvämningarna i Tyskland, Belgien och Nederländerna och i den kinesiska provinsen Henan, en central transporthubb för världshandeln, var nästa stora slag mot fraktindustrin.
Skadat järnvägar
Naturkatastroferna har skadat bland annat järnvägar som används för leverans av varor och råvaror i båda regionerna. Vatten rusade in i industriområden som i hög grad skadade anläggningar, maskiner och lager, enligt CNBC som varit i kontakt med företag i branschen.
Effekterna från översvämningen gör att julhandeln är hotad – det kan bli brist på varor just som konsumenternas efterfrågan är som högst, med högre priser för de varor som går att få tag på som följd.
“Black Friday och storhelgssäsongen, för vilka produkter (och råvaror) nu iscensätts, kommer att drabbas av störningar. Konsumentelektronik, sovsalmöbler, kläder och apparater kommer alla att fortsätta att vara bristvaror när shopping till skolan startar och kommer att sippra in i högsäsong-shoppningen”, säger Pawan Joshi, vicepresident för E2open, som tillverkar mjukvara för logistikkedjor i ett email till CNBC.
Förseningar i leveranser av råmaterial som behövs för att producera gods kommer att ha en dominoeffekt och störa logistikkedjorna i “veckor och månader”, säger han.
“Ytterligare en skiftnyckel”
Några av de branscher som drabbats hårdast av översvämningarna är fordonsindustrin, teknologi och elektronik, enligt CNBC:s källor. Särskilt fordonsindustrin ser ut att få stora problem, då flera av världens största tillverkare av specialiserade bildelar har sin verksamhet i det område i Europa som blivit översvämmat.
“Översvämningarna har potential att slänga in ytterligare en skiftnyckel i mixen för bilindustrin, som redan lider av en halvledarbrist”, säger Pawan Joshi till CNBC.
Mångårig journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Mångårig journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.