Krisen inom den globala containermarknaden är långt ifrån över, varnar rederierna. Skyhöga fraktpriser och långa förseningar riskerar att sänka näringslivet. 

Över 10 000 dollar.

Det är prislappen för att frakta en container från Asien till Europa, mot priset som före pandemin låg runt 2000 dollar.

”Det är skyhögt över alla tidigare rekord”, säger Fredrik Hermansson, vd för Greencarrier Liner Agency, som är agent i Sverige för taiwanesiska containerrederiet Evergreen Line, till Di.

En bidragande orsak är som bekant, förutom pandemin, att containerfartyget Ever Given från just Evergreen Line satte sig på tvär i Suezkanalen och orsakade förseningar för hundratals fartyg.

Tar tid att lösa

Enligt Fredrik Hermansson dröjer det innan det blir ordning på kaoset.

”Det råder just nu brist på alltifrån containrar till plats på fartygen och det kommer att ta tid, åtminstone en bit in på hösten innan vi eventuellt ser en normalisering”, säger han.

Böta miljarder

Det innebär fortsatta problem för fraktköparna i bland annat det svenska näringslivet och för Evergreen Line kan grundstötningen bli en lång huvudvärk framöver – där rederiet kan få böta miljardbelopp.

”De egyptiska myndigheterna vägrar släppa fartyget innan frågan är löst. Parterna står långt ifrån varandra.”

Läs mer: Suezhaveriet orsakar kalabalik i månader

ANNONS
ANNONS