Volta Trucks har visat upp sin nya ellastbil, Volta Zero, som man planerar att börja tillverka i Storbritannien 2022. “Genom lanseringen av Volta Zero förändrar vi vägtransportens skepnad”, säger bolagets vd Rob Fowler.
Här är Sveriges nya ellastbil
![Volta Zero](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2020%2F09%2FNamnl%C3%B6st-5-3.jpg&w=1200&q=75)
![Finwire](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2019%2F06%2Ffinwire-logo.png&w=1200&q=75)
Finwire
Uppdaterad: 30 nov. 2021Publicerad: 03 sep. 2020
ANNONS
ANNONS
Mest läst i kategorin
Volta Zero väger 16 ton, kommer med ett avancerat förarassistanssystem och har 90 procent färre mekaniska delar än ett fordon med vanlig förbränningsmotor. Fordonet klarar en körsträcka på 150-200 kilometer per laddning.
“Kommersiella fordon utgör livsådern till handel och försörjning i stöder, men dagens stora lastbilar tar plats på vägarna på ett farligt sätt och dominerar sina omgivningar. Genom lanseringen av Volta Zero förändrar vi vägtransportens skepnad”, säger Voltas vd Rob Fowler i ett pressmeddelande.
Vidare säger han till nyhetsbyrån Reuters att man nästa år tänker inleda tester med paketleveransföretag som DPDgroup i Storbritannien och andra bolag runt om i Europa.
Han tillägger att målet är att ha 500 Volta Zeros på vägarna 2022.
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt
ANNONS