Internationella techgiganter som Facebook och Google bör ta större ansvar för vilka annonser man släpper igenom. Det eftersom allt fler svenskar hamnar i så kallade abonnemangsfällor tack vare reklambudskap om gratiserbjudanden som syns på nätet och i sociala medier, menar Konsumentombudsmannen (KO) Cecilia Tisell.

ANNONS

”Vem som helst kan falla i en abonnemangsfälla. Och det handlar om stora summor”, säger hon till SvD Näringsliv.

Exempel på så kallade abonnemangsfällor kan vara att svara på frågor med löftet om att kunna vinna en smartphone eller erbjudande om gratisprodukter.

På samma sätt som Google och Facebook granskar oetiskt innehåll har man även kontroller för vilken marknadsföring man tillåter. Men man kan bli mycket bättre, menar Cecilia Tisell.

Men för att kunna sätta press på stora, globala jättar krävs gränsöverskridande samarbeten, tror hon.

”Vi i Sverige är inte ensamma. Även på andra håll i Europa frågar man sig hur vi ska komma till rätta med den här problematiken.”

ANNONS
ANNONS

MISSA INTE: Bloggdrottningens unika business med Google [DagensPS.se] >

LÄS ÄVEN: Facebooks hemliga pengar i Sverige [DagensPS.se] >