Dagens PS

Fortsatt stormigt runt snabbtågen

Fortsatt stormigt runt snabbtågen
Nu ger sig även SJ in i diskussionerna kring snabbtågen – och förespråkar en helt annan lösning än Trafikverket. (Foto: TT)
Teknikdygnet
Teknikdygnet
Uppdaterad: 11 jan. 2021Publicerad: 11 jan. 2021

Planerna på att bygga ut järnvägen för snabbtåg har varit på tapeten sedan 2006. Projektet har dock inte landsatts än och efter flera turer med kostnadsbesparingar ger sig ännu en intressent in i debatten runt snabbjärnvägen.

ANNONS
ANNONS

Byggnationen av snabbjärnvägen har låtit dröja på sig.

I syfte att hålla kostnaderna nere fick Trafikverket i uppdrag av regeringen att ta fram förslag på att undersöka hur besparingar kan göras inför projektstarten.

Myndigheten tittar bland annat på att använda en byggteknik med ballasterade spår.

Ballasterade spår blir förvisso billigare men innebär också en lägre potentiell topphastighet för tågen.

Nu ger sig SJ in i diskussionen och förespråkar en helt annan lösning, skriver Di.

Anpassningsbar för höghastighetståg

I synnerhet menar SJ att projektet måste komma igång snabbt och möjliggöra för riktigt snabba tåg.

”Vi måste bygga för 320 kilometer i timmen och samtidigt förbereda för ännu högre hastigheter längre fram, så att man kan uppgradera när fordonstekniken är mogen”, säger Pär Helgesson, ansvarig för SJ:s arbete med höghastighetstågen.

ANNONS

Renodlad snabbjärnväg

I stället menar SJ att den optimala väggen framåt är att använda modern byggteknik och att renodla den nya stambanan för enbart höghastighetståg.

”Väljer man en byggteknik med ballasterade spår så kan man faktiskt inte höja hastigheten över 300 kilometer i timmen”, Per Helgesson och fortsätter:

”Det är problematiskt naturligtvis och innebär inget nytt steg framåt. 250 kilometer i timmen är en nivå som man internationellt höll på med på 60- och 70-talet.”

Läs mer: Han leder det största trafikprojektet i modern tid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS