Han leder det största trafikprojektet i Sverige sedan bygget av stambanan som inleddes i mitten av 1800-talet. Hör Ali Sadeghi på Trafikverket i en intervju med Jesper Börjesson om den omdebatterade snabbjärnvägen.

Turerna kring snabbjärnvägen har varit många sedan satsningen lanserades 2006. På senare tid har kritik riktats mot projektet på flera olika punkter – och de politiska partierna är oense om hur satsningen ska genomföras.

Ali Sadeghi blev ansvarig för projektet i somras och gör det tydligt att han är nöjd över takten som Trafikverkets planerings- och utredningsarbete har hållit.

”Vi jobbar på för fullt och jag är imponerad över mitt gäng som sysslar med det här”, säger han.

Se hela intervjun här

Indelat i flera mindre projekt

I nuläget kan inte Trafikverket precisera en exakt tidsplan för byggnationen av hela systemet.

I stället är utbytet av stambanan indelat i tre olika projekt som kommer att påbörja byggnation vid olika tidpunkter. Som det ser ut nu är det Ostlänken – sträckan mellan Järna och Linköping – som Trafikverket kommer att påbörja först.

ANNONS
ANNONS

”Vi planerar för en byggstart mellan 2023 och 2024”, kommenterar Ali Sadeghi

Kostnadstak och regional förankring

Efter att ett kostnadstak på 205 miljarder kronor infördes har snabbjärnvägen blivit kritiserad för att gynna storstäderna på bekostnad av mindre orter.

Inte minst av Centerpartiets ledare Annie Lööf i ett tidigare avsnitt av Rejlers Play.

Ali Sadeghi säger själv att Trafikverket jobbar med olika alternativ som kombinerar olika grader av fokus på storstäderna och de mindre orterna.

”Vi kollar på tre olika alternativ. Det finns inte antingen eller att det bara blir ett regionalt eller nationellt initiativ”, säger han

”Alla har en regional förankring och alla har ett nationellt perspektiv – men mer eller mindre”, fortsätter Ali Sedaghi.

ANNONS
ANNONS

Svarar till politiken

Samtidigt vill Ali Sadeghi understryka att Trafikverket är en politisk styrd myndighet som svarar till sin uppgradsgivare som i detta fall är regeringen.

Han påpekar att beslutet för att de större prioriteringar beslutas om på politisk nivå – men att snabbjärnvägen har goda utsikter.

”Jag har respekt för de prioriteringarna och att de är svåra. Men nu sitter vi här och planerar. Vi har planerat i flera år och kommer att fortsätta att göra det – och så småningom ska vi ha ett färdigt system”.

Läs mer: Annie Lööf: ”Vi ska se till att möjliggöra för ny teknik”