Företagsledaren och miljardären Igor Bukhman är född i Ryssland. När kriget bröt ut hade hans Playrix 4 000 anställda, 2 500 i Ukraina – resten i Ryssland. Hur driver man ett företag under sådana förutsättningar?

ANNONS

När Igor Bukhman vaknade den 24 februari hade han ett sms från en av sina anställda i Ukraina: ”Det har börjat”.

I sitt hem i västra London kunde Bukhman följa invasionen på tv. På företagschatten byttes jobbsnack mot evakuering och hjälpsändningar.

”De reagerade mycket snabbare än vad vi gjorde”, säger Igor Bukhman om sina 1 500 anställda i krigszonen till Forbes.

”Jag var medveten om de stora besluten och tillhandahöll resurser, men jag trodde att det skulle vara över på några dagar”, fortsätter han.

Stötta både ryska och ukrainska anställda

40-åriga Igor grundade spelutvecklingsföretaget Playrix tillsammans med sin bror Dmitri Bukhman för 18 år sedan. Spel som Fishdom och Gardenscapes har gett de Londonbaserade bröderna en förmögenhet på mer än 16 miljarder dollar (dryg 150 miljarder kronor) sammanlagt.

”Vi är inte ett stort företag”, säger Igor Bukhman till Forbes. ”Jag menar, vi har stora inkomster, men vi är bara två personer, och vi har chefer, men de arbetar med spelen. Vi har igen plan B.”

Bröderna bestämde att de anställda i Ukraina skulle få betald ledighet. Under dagarna som följde satte de in åtgärder för att hjälpa anställda att evakuera. Ett par dygn senare fick samtliga 4 000 anställda, i Ukraina och Ryssland, en bonus motsvarande en månadslön. Enligt Bukhman ville man att de anställda skulle känna att företaget är stabilt och att man stöttar alla anställda – även de ryska, som drabbades av rubelns fall.

ANNONS
ANNONS

”Krig” i företagschatt

Vad bröderna inte förutsåg var hur företagschatten också den skulle förvandlas till en krigszon. Till slut utvecklades bråken till ”utbrott av okontrollerat hat mellan anställda”, enligt Bukhman.

Först försökte bröderna få slut på ”politiska” diskussioner. Sedan började moderatorerna ta bort poster om kriget, innan chatten stängdes helt. En del anställda blev rasande, åtminstone en slutade.

”Vi förbjuder ingen att uttrycka sin åsikt offentligt”, skrev Igor Bukhman i ett brev till sina anställda enligt Forbes. ”Vi vill bara be om att åtminstone några kanaler är vigda åt affärskommunikation”.

”Vi står rent bokstavligt i korselden”, fortsätter brevet. ”Det är svårt för oss att fatta beslut, men vi måste göra det”.

Kallade företaget ”opolitiskt”

Sedan kriget startade har Bukhman-brödernas inställning, utåt sett, ändrats betydligt. I början deklarerade bröderna att företaget var ”opolitiskt”. Fyra dagar senare skrev bröderna på Facebook att kriget var ”en stor tragedi för alla, inklusive vårt företag”. De var bland de första ryska miljonärerna som protesterade mot invasionen.

För en del av deras anställda var det inte nog.

”På fem dagar kallade inte ens Playrix det som hände för ett krig”, säger en anonym ukrainsk anställd till Forbes.

ANNONS
ANNONS

Draget att stänga ned företagschatten ökade på frustrationen. Det var det enda sättet för många ukrainska anställda att få kontakt med kollegorna i Ryssland och Irland.

Bröderna har fått till sig från anställda att de borde stå upp tydligare för vad de tycker.

”På sociala medier har Dmitri och jag uttryckt vårt stöd för Ukraina med de ord vi kan använda”, skriver Igor till de anställda i början av mars. ”Men vi har 16 kontor och 1.500 anställda i Ryssland. Vi kan inte öppet ta ställning nu eftersom vi har ett ansvar för våra anställda och familjer.”

Läs även: Oligarker på sanktionslistan fick guldvisum [Dagens PS]

Läs även: NFT: Ukraina skildrar kriget på digitalt museum [Dagens PS]